Cap.28
Mai
mi-aduc aminte când în clasa a 5-a un domn de istorie
tânăr
pe la vârsta de 40 de ani cu un păr stufos şi negru şi dat peste cap când ne povestea
despre râzboaiele romane şi despre cele din Babilon şi
care avea un dar nemaipomenit de a povesti aşa de frumos încât eu mai
mult fabulam pe poveştile lui despre
cum evoluau războaiele
pe acele vremuri încât la un moment dat când s-a terminat ora de istorie domnul
profesor a cerut clasei să asculte cum elevul Barbu Simion
în momentul în care începe dânsul să povestească
despre războaie
eu căscam
ochii cât cepele şi
nu mai clipeam deloc din pleoape până nu termina profersorul ce era de
povestit şi
asta ca o laudă
pentru dânsul că transforma ora de istorie ca pe
un scenariu de film istoric. De multe ori când îmi
aduc aminte de această scenă din viaţa mea o şi cuplez imediat
cu versurile scrise de Eminescu în minunata scrisoare a II-a „Atunci lumea-n căpătînă se-nvârtea ca o morişcă
De simţeau, ca Galilei, că comedia se mişcă.
Ameţiţi
de limbe moarte, de planeţi,
de colbul şcolii,
Confundam pe bietul dascăl
cu un crai mîncat de molii
Şi privind păienjenişul
din tavan, de pe pilaştri,
Ascultam pe craiul Ramses şi
visam la ochi albaştri
Şi pe margini de caiete
scriam versuri dulci, de pildă
Către vreo trandafirie şi sălbatecă Clotildă.
Îmi plutea pe dinainte cu al timpului amestic
Ba un soare, ba un rege, ba alt animal domestic.
Scîrţîirea de condeie dădea farmec astei linişti,
Vedeam valuri verzi de grîne, undoirea unei inişti,
Capul greu cădea pe bancă, păreau
toate-n infinit
Cînd suna, ştiam că Ramses trebuia să fi murit.”
Mai era deasemenea şi
profesoara de educaţie fizică care nu cred să
fi cântărit
mai mult de 40 kg dar care era o femeie plină
de viaţă
şi
care ştia
précis cât poate fiecare elev să ducă să supărte în cadrul orelor de sport şi
că
mai tot timpul era cu cronometrul în mână
şi
ne măsura
mai tot timpul performanţele. Aveam de două
ori pe săptămână
educaţia
fizică
şi
fiecare minut din cele 50 de minute eram fugăriţi şi obosiţi fără menajamente şi
după
fiecare oră
de sport aveam nevoie de alte două ore
de relaş
ca să
ne revenim. În timpurile acelor ani şcoala făcea om dintr-un copil mai
anemic iar profa noastră de sport nu admitea niciodată
elevii cu scutiri medicale şi de fiecare dată
fie că
erai bolnav fie că nu trebuia să
te înscri în parametrii de lucru ai profei de sport.
De multe ori trebuia să intervină
părintele
cu scutire speciale şi cu sărut mâna ca să-l
accepte ca bolnav pe acel elev. Una peste alta în acele timpuri se făcea
şcoală
nu glumă
şi
elevii care terminau opt clase ştiau foarte multe lucruri
care îi ajuta să se descurce cu bine în viaţa
de zi cu zi.
În clasa a 7-a lucrurile au început
să
meargă
şi
mai bine din punct de vedere al lecţiilor ca şi a orelor de meditaţie
deoarece mama fiind cu noi de la 15 septembrie până la 15 mai când luam
vacanţa
mare ne ajuta foarte mult cu menajul, aveam la timp făcută mâncarea, lucrurile spălate,
nu mai spălam
noi nici vasele şi aveam timp mai mult de a ne face
lecţiile
de zi şi
apoi de a lucra în particular pentru orele de
meditaţie
atât la matematică cât şi la română.
Domnu profesor Clonaru ne lăuda peste tot ca şi
doamna Colbureanu că suntem elevi care mai tot timpul
ne dam silinţa
de a învăţa
tot mai bine şi
că
ştiam
tot ceea se putea învăţa. Acasă doamna Tanţa
era foarte atentă cu noi şi de fiecare
dată
când mergeam la piaţă îi făceam şi dânşi piaţa şi ne ocupam cât mai mult de Viorel
care avea déjà vreo patru ani şi în acelaşi timp şi de Emil băiatul
lui Tanti Nuşa
care era acum de vreo 6 ani şi de fiecare dată
eram răsplătiţi
domneşte
de faptul că
ne jucam şi
cu Emil şi
cu Viorel. În vreo trei patru ani se
înmulţiseră
televizoarele pe stradă şi acum aveau televizor şi
tanti Nuşa
dar şi
tanti Tanţa
şi
nu era o problem unde mergeam la televizor că eram primiţi
în fiecare parte cu bine că ştiau că ne
jucăm
şi
cu cei mici. În vacanţa mare a clasei a 7-a am mers la
Cireşu
dar şi
la Bătrâna
la Turceşti
şi
în fiecare loc acum ne ocupam şi de munca câmpului şi
anume de cules de zarzăre ca şi de prune dar şi
la strânsul fânului de pe camp şi mai tot timpul ajutam
mai mult la lucrările mai grele. O întâmplare avea
să-i de gândit mamei noastre dacă să ne mai folosească
la lucrări mai grele. Într-o zi mama mă ia cu ea să mergem la Cerna unde aveam
un pogon pus cu porumbi şi unde în marginea porumbilor nu mai departe ca 20 de
metri faţă de râul Cerna era un zarzăr foarte înalt cam şase metri înălţime şi
mama m-a pus să iau prăjina de scuturat iar ea a luat un lighean mare şi unul
mai mic pentru mine şi am mers să scuturăm acel zarzăr. Cum am ajuns m-am şi
urcat în zarzăr şi am început să scutur cu mare greutate deoarece zarzărul evea
ţepi care mă tot înţepau. Când am ajuns pe ramurile de sus ale zarzărului
datorită ţepilor şi faptul că avea ramuri lungi şi subţiri nu am calculat bine şi nu
mi-am dat seam că nu pot să mă susţină şi când m-am întins să scutur o creangă
încărcată cu zarzăre creanga subţire a cedat sub greutatea mea şi atunci în
câteva secunse am căzut pe o creangă mai de jos apoi pe altă creangă care mi-a
atenuat căderea şi când am căzut pe nisipul de sub zarzăr nu am simţit mai
nimic şi prima mea grijă a fost să nu am vreun picior sau mână ruptă. Mama s-a
speriat tare şi a venit fuga la mine şi m-a ridicat în fund şi atunci i-am spus
că sunt bine că nu am nimica rupt sau mai ales burta spartă ci doar ceva
zgârieturi de la crengile de zarzăr. Atnci mama a observant că deasupra
ochiului stâng o dâră de sânge care curgea din sprânceana de deasupra ochiului.
În căderea mea pe nisip am dat fără să simt nimic cu sprânceana într-un şteap
care mi-a provocat sângerarea la ochi. Mama a scos o batistă şi ma şters uşor
şi apoi a apucat cu unghiile de la degete şi mi-a stors ca pe un coş rana care
acum era umflată. Din rană a ţâşnit un smoc de coji de rădăcină de zarzăr şi
ceva sânge care se prelingea pe sub sprânceană. M-a întrebat dacă văd bine dacă
ochiul mă doare şi i-am spus că nu am nimic. Peste vreo lună de la incident
când eram la Stroeşti cu mama ne-am întâlnit cu un cunoscut pe care mama îl
cunoştea din Stroieşti şi atunci acesta a văzut că deasupra ochiului am o
umflătură mai mare a întrebat-o pe mama ce are băiatul tău la ochi şi mama i-a spus
că am căzut din zarzăr şi am dat cu fruntea într-un ştep. Atunci acest domn m-a
apucat cu putere de acest moţ care îmi crescuse în frunte şi a strâns cu putere
şi imediat din acest moţ a ţâşnit un jet de puroi galben cu coji de rădăcină de
zarzăr şi apoi puţin sânge şi m-a şters cu un şerveţel alb de hârtie iar
buboiul din frunte a dispărut ca prin minune şi am simţit fruntea degajată şi
fără durere. În vreo două zile rana s-a închis ăi de atunci nu mai am avut nici
o problem de sănătate la ochi.
Mama
era foarte mulţumită
de noi ca şi
de Silvia care terminase clasa a 9- cu brio şi nu avea nici o restanţă
pentru vară
deasemenea şi
noi care nu aveam nici o restanţă dar foarte greu o duceam cu limba
rusă
care ne era impusă de regimul communist şi
pe care o învăţam
mai mult de frică să nu rămânem corijenţi
dar în fiecare trimestru ni se încheia media de 5 din 4,50 dar şi
doamna de rusă
era o femeie pe cinste că nu a lăsat niciodată
pe cineva corijent. Ne descurcam mai bine cu limba franceză
care se preda în şcoala noastră
faţă
de alte şcoli
în care se preda mai de curând limba engleză. În clasa a 8-a au început marile
griji în ceea ce priveşte atât lecţiile
de făcut
zilnic dar şi
faptul că
mai toţi
elevii învăţau
acum pe rupte pentru cele două examene de la sfârşit
de an care încheia ciclul celor 8 clase dar se pregăteau şi pentru examenul de admitere în
liceu sau în şcolile
profesionale. Trebuie înţeles că atât examenul de liceu ca şi
examenul de la şcolile profesionale
era tot atât de greu şi că trebuia să te pregăteşti bine pentru amândouă
ca să
poţi
să
intri. Totuşi
90 % din toate familiile din toată ţara îşi doreau copiii la liceu şi
apoi la facultate şi doar câteva familii mai sărace
îşi
dădeau
copiii la şcolile
profesionale. În vara anului 1965 prin luna aprilie noi
ne pregăteam
intens pentru examenul de sfârşit de clasa a 8-a format din patru
materii din câte îmi mai aduc aminte şi anume matematică,
română,
geografie şi
botanică,
primele două
adică
mate şi
româna era atât examen scris cât şi oral iar la geografie şi
botanică
numai oral. Ştiu
foarte bine că
examenul de sfârşit de clasa a 8-a a fost luat de
toţi
elevi inclusiv Ungheanu la care au contribuit în mare parte bunătatea
tuturor profesorilor de s-a putut în final să
ia şi
el note de şase
şi
de şapte
şi
atunci am văzut
mare bucurie pe faţa părinţilor lui pentru că
reuşise
să
ia examenul cu bine. Era un început şi
pentru el în viaţa plină de răutăţi. Parcă îmi mai aduc aminte că
eu am luat la matematică nota
nouă
iar George nota şapte la română
amândoi am luat nota opt iar la geografie
eu am luat nota 8 iar George nota 7 iar la botanică
am luat amândoi nota 7. Era un început pentru moment bun dar mama nu prea era
mulţumită
fiindcă
foarte mulţi
elevi din clasă
luaseră
numai note de 10 şi de nouă iar noi cădeam undeva pe la mijlocul clasei
ca note încasate ceea ce era un golaveraj foarte mic în raport cu aşteptările
familiei. Totuşi
i-am explicat lui mama şi lui tata de ce note aşa
mici fiindcă
majoritatea profesorilor aveau despre noi o impresie
proastă
din anii de şcoală
din clasele 4, 5, 6 unde mai toţi ne ştiau ca vagabonţi
şi nu aflaseră
că
şi
noi fraţii
Barbu ne meditam în ascuns la matematică
şi
română
pentru examenul de la liceu în timp ce majoritatea elevilor
se lăudau
cu meditaţii la matematică
şi
română
pentru examenul de la liceu. Când aproape de sfârşitul
examenului de clasa a 8-a doamna dirigintă la şedinţa cu părinţii a întrebat-o
pe mama unde vrea să dea băieţii mama a răspuns
că
la liceu iar doamna dirigintă aproape i-a râs în nas şi i-a spus că liceul nu este pentru băieţii
dumneavoastră.
“Ei acum cu dumnezeu înainte” a zis mama “dar cred că băieţii mei vor lua cu brio examenul de
la liceu”. „Eu zic, doamna Barbu, că
totuşi
vor avea o meserie bună la şcoala profesională
de la „Semănătoarea”
unde sigur vor intra la nivelul lor de cunoştiinţe” „O fi şi aşa doamna dirigintă
dar eu am mare încredere în băieţii mei” “Eu totuşi
îi trec aici pe caietul meu că vor merge la şcoala
profesională” Mama a aplecat de la şedinţa
de la şcoală
puţin
nesigură
dar după
mai multe socoteli făcute în mintea ei a ajuns la
singura concluzie că sigur băieţii ei vor reuşi
şi
nu o vor face de ruşine. În această
perioadă
de examene în special examenele de terminare a 8 clase noi
băieţii
mergeam aproape în fiecare zi la meditaţii fie la doamna Colbureanu care avea
o impresie foarte bună de noi şi la fel şi domnul profesor Clonaru foarte
mulţumit
de felul cum am evoluat şi cum cunoşteam materia. Amândoi profesorii
au asigurat-o pe mama că numai dacă nu ne ducem la examen nu vom reuşi
altfel numai cu note mari vom intra la orice liceu. Între timp împreună
cu întreaga familie am căzut de acord că
cel mai bun liceu din toate punctele de vedere dar mai ales al distanţei
dintre casa noastră şi liceu este cel mai bun deoarece ajungeam
în cel mult 10 minute cu tramvaiul şi nu în 40 minute cum făcea
Silvia iar la alte licee era şi mai departe şi
profesorii erau cu mult mai pretenţioşi.
De la Liceul „Tudor Vladimirescu” unde hotărâsem să mergem
mai era o staţie
de tramvai până
la Farmacie, unde locuia domnul profesor de matematică şi finu şi peste drum se afla fabrica de
lapte, proaspăt
construită
iar liceul la fel avea cam 4 ani de când îl terminaseră. De la liceu până
la fabrica de lapte mai erau vreo două
case iar în partea din spate nu erau decât câteva câmpuri cu ciulini până
la staţia
de triere de la CFR cu mai multe lini de tren, iar de aici în spate se
întindeau câmpurile de pomi fructiferi pe care eu cu fratele meu le cunoşteam
bine căci golănisem mult prin ele cu mai mulţi
golani ca noi şi
unde priveam de multe ori la exerciţiile de luptă
ale soldaţilor
de la garnizoana din apropriere. Liceul „Tudor
Vladimirescu” era aşezat chiar lângă
şoseaua
principală
lângă
linia de tramvai şi era
o construcţie
modernă
cu parter şi
două
etaje, cu intrarea profesorilor aproape de intrarea pe poartă
iar intrarea elevilor se afla în partea din spate a clădirii. Avea un cabinet medical
foarte mare cu două săli doar că nu avea masă
de operaţie
în rest foarte dotat, cu săli
de clasă
spaţioase,
cu parchet pe jos, geamuri mari cu tablă mare pe tot peretele aproape mai
mare ca un ecran de cinematograf. Sălile de clasă
se aflau pe cele trei laturi ale construcţiei în formă
de pătrat
a liceului iar pe latura dinspre fabrica de lapte
se afla o mare sală de
sport, cu vestiare mari atât pentru fete şi băieţi o cameră mare care era specială
pentru profesorul de sport şi sala
propriu zisă
unde aveam să
ţinem
atât meciuri de fotbal cât şi de
baschet şi
volei iar la anumite festivităţi
mai ales la sfârşit de an, pentru premiere, sala
era umplută
cu sute de scaune şi avea un podium unde stăteau
profesorii cu directorul. Pe latura din spate unde începea câmpul cu scaieţi
era şi
un teren mare de sport pentru când vremea
era frumoasă
unde ţineam
orele de sport mai mult pe vară şi primăvară. Pe latura dinspre bulevard, ca şi
pe celelate laturi adiacente, aveam o grădină mare de flori lată
de cel puţin
20 de metri, pe partea cu terenul de fotbal nu era grădină de flori. La intrarea
pe poarta liceului faţă
în faţă
cu intrarea profesorilor în mijlocul unor trandafiri înalţi
şi
plini de trandafiri infloriţi pe un piedestal înalt cam de 1,5
metri trona statuia bine făcută a marelui revoluţionar
care dăduse
şi
denumirtea liceului şi anume Tudor Vladimirescu,
cu o mustaţă
bine făcută
cu părul
plete sub un capişon purtat în epocă,
avea aerul unui om plin de responsabilitate cu hotărârea care i se citea pe faţă.
Când am mers prima dată cu mama şi cu tata şi cu sora noastră
să
ne înscriem la acest liceu am rămas cu toţii impresionaţi
de felul construcţiei moderne iar eu am rămas
cu gura căscată
mult timp privind statuia lui Tudor Vladimirescu care parcă
mi se părea
cunoscut acest individ dar parcă nu ştiam de unde să-l
iau iar mult mai târziu aveam să
aflu de acel deja vu pe care îl au oamenii în faţa anumitor persoane sau străzi
sau case unde cândva au mai locuit sau au cunoscut acele persoane în altă
viaţă.
Cred că
noi familia noastră eram printre primii care am dat
buzna, acesta este termenul de comparaţie,
ca nu cumva să
ne ia alţii
înainte ca şi
cum faptul că
eram primii ar fi însemnat că vom fi admişi
la liceu aşa
că
veniserăm
primii şi
numai asta conta. Am intrat într-o încăpere mare spaţioasă
ca o sală
de aşteptare
la gară
care era de fapt secretariatul liceului unde cu documentele
speciale, certificat de naştere, buletin, diploma de terminare
a celor 8 clase de la şcoala primară,
cu notele de la examene pe spatele acestei diplome. După trecerea noastră
în catastiful special care consemna faptul că
eram admişi
la examenul de admitere al liceului care urma să aibe loc cam peste 10 zile într-o
luni dimineaţa
la ora 9, examenul începând cu matematică scris, apoi miercurea aveam
lucrare scrisă
la limba şi
literatura Română, apoi marţi
săptămâna
următoare
după
ce luam notele la scris şi aveam peste
şase puteam intra şi
la oral la matematică iar miercuri
oral la Română
iar rezultatele aveau să
fie anunţate
undeva pe vineri sau sâmbătă,
în funcţie
de câţi
elevi aveau să
se înscrie la acest liceu. De la examenul de terminare a celor opt clase până
la începerea examenului de admitere în liceu aveam exact 15 zile timp în care
de dimineaşă
până
seara cam 8-9 ore pe zi acordam studiului iar restul,
mai ales seara mergeam şi noi pe la vecini sau la doamna
Tanţa
la televizor să
ne mai destindem cu câte un film. În cartier se ştia că fraţii gemeni, nu golani, Barbu luaseră
cu bine examenul de terminare a opt clase şi că acum ne pregăteam
de examen la şcoala profesională
„Semănătoarea”
şi
această
tactică
o adoptaserăm
în familie să
minţim
cu toţii
chiar şi
pe doamna Tanţa
cum că
noi v-om da examen la şcoala profesională.
GURU BARBU SIMION
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu