Stima]i rom=ni din ]ar\ [i din diaspora !
Cu deosebit\ stim\ [i cu sufletul ;nc\rcat de o mare remu[care prin faptul c\ am ajuns ;n situa]ia de a cere ajutor la rom=ni care au avut noroc ;n via]\ [i au putut agonisi ceva bun\stare [i care vor avea bun\ voin]\ de a ajuta prin sponsorizare un ne=nsemnat poet, romancier, scenarist, pamfletar [i altele ca pe viitor s\ am minima posibilitate de a mai scrie pe blog diverse, actualmente nemai av=nd bani de a pl\ti abonamentul la cablu [i la internet, ba de multe ori neav=nd bani nici pentru o p=ine. Actualmente fata mea care de 11 ani a fost ;mboln\vit\ de contele incapuciato, care actualmente este diavolul pe p\m=nt, [i care dup\ o colaborare de peste 10 ani, mi-am dat seama c\ este [eful diavolilor pe Terra, trimis special la Bucure[ti, Rom=nia, unde foarte cur=nd va avea loc cea mai mare b\t\lie ;n astral [i paranormal, pentru refacerea Gr\dinii Maicii Domnului. Acest diavol homosexual c=nd am rupt leg\tura cu el mi-a ;mboln\vit fata transfer=nd ;n spiritul [i trupul ei mai mul]i diavoli foarte periculo[i, de atunci ;n casa noastr\ nu mai exist\ pace [i lini[te, [i lipsa acut\ de bani nu ne permite s\ pl\tim exorcizarea la preo]ii care se pricep s\ fac\ asemenea slujbe. :n consecin]\ cine are bun\voin]\ de a m\ sponsoriza de a mai putea s\ public ;n viitor diverse scrieri, v\ rog s\ trimite]i ajutorul DVS ;n contul> BARBU SIMION, CONT IBAN> RO04CARP041900804251RO01 deschis la CARP BUCURE{TI ALBA IULIA, sau ON LINE la OFICIUL PO{TAL 4, PE NUMELE BARBU SIMION dar anun]=ndu-m\ prin telefon >0727719196 c\ mi s-a trimis o sum\ de lei la po[ta 4. V\ mul]umesc anticipat iar pentru cei ce au voin]a de a m\ ajuta voi scrie diverse poezi sau altele [i voi putea s\ dau anumite sfaturi ;n diverse probleme legate de familie, societate, [coal\, s\n\tate, etc [i voi face diverse rug\ciuni, mantre [i yantre pentru a aduce ;n familiile DVS bog\]ie [i fericire [i multe alte practici benefice la momentul solicit\rii. Cu stim\ [i respect ! Dumnezeu s\ v\ bine cuv=nteze ! GURU BARBU SIMION.
CAP. 25
Viaţa la ţară, în vacanţele
de vară care la toţi copii era de 90 de zile,
era pentru noi fraţii
Barbu o gură uriaşă de aer, o fericire cum numai un
copil poate să o înţeleagă
şi să o trăiască. Fie că
trăiam la Bătrâna, bunica, de fapt singura care ducea greul cu cei
şase nepoţi, fie că
trăiam la Cireşu unde ajutam
din greu la muncile agricole noi copiii ştiam să
culegem din toate roadele ce ni le dădea
viaţa acele roade care ne făceu fericiţi
în orice situaţie fie chiar şi muncile grele şi obositoare noi ştiam să
le transformăm
în ceva plăcut şi necesar pentru casa noastră. Acum nu trebuie să se înţeleagă că
mama ne ţinea la muncă nu ca pe oamenii de la ţară
obişnuiţi cu munca grea a câmpului ci numai atât cât considera
dânsa că putem să muncim în mod normal fără
a ne periclita sănătatea fizică.
De exemplu în mijlocul verii când mama avea oameni la prăşit porumbii sau la copăit noi dădeam
cu sapa mai mult de plăcere şi o ajutam pe mama la lucrări mai mici cum ar fi fost transportul mesei la locul
de muncă, sau aducerea
de la diverse fântâni sau ştubeie
a ulcioarelor cu apă necesare oamenilor de la muncă. Începând de la prânz în colo până pe la amiaz, pe căldurile mari din iunie, iulie şi august mama ne dădea voie să
mergem cu toţii copiii din sat la scăldat fie la râul Tărâia fie la râul Cerna să simţim
şi noi ce înseamnă copilăria.
Existau pe timpul verii [i situaţii
în care mama ne ţinea la muncă şi
conacul de prânz până seara pe la orele 8-9 când toată lumea termina lucrul dar asta numai când mama avea
cultivate căpşuni şi
acestea trebuiau culese repede şi
duse la central de colectare a fructelor cât mai repede astfel acestea urmau să se strice fără să luom
bani pe ele. Dar şi aceste munci nu durau mai mult
de 3 sau 4 zile şi apoi eram liberi din nou. O altă rundă
de muncă unde mama ne ruga mai mult să o ajutăm
mai toată ziua era după data de 5- 10 august când prunele se coceau şi trebuiau scuturate şi adunate repede şi băgate
la butoaie pentru ca pe iarnă
prin lunile decembrie până
prin februarie mama să facă ţuică pe care apoi să o vindem fie la ţară
fie la Bucureşti. Această perioadă
dura mai mult aproape 20 de zile deoarece mama avea peste o mie cinci sute de
pruni şi eu cu frate-meu George eram puşi acum când deveniserăm aproape bărbaţi pe la 10-11 ani, la scuturat
de pruni, cea mai grea şi
mai dificilă muncă deoarece trebuia să ne urcăm
în pruni, până pe la înălţimea
de 3 sau 4 metri şi cu prăjina să
scuturăm prunele stand de cele mai multe
ori doar într-un singur picior, chiar şi
zece minute şi înţepaţi
din toate părţile de mărăcini mari de la crengile de pruni. Noi copiii stăteam la scuturatul unui prun cam 15-20 de minute pe
când oamenii de la ţară obişnuiţi cu muncile de tot felul scuturau un prun în cel mult
7 minute şi apoi treceau imediat la altul.
Totuşi mama
ne aprecia munca noastră
a copiilor ştiind că în cursul dimineţii şi
al prânzului mare tot scuturam împreună
30 de pruni şi asta insemna pentru mama o mare
economie iar după prânz când şi mama îşi
dădea seama că noi băieţii obosiserăm
la scuturat după masa
de prânz ne spunea că mai aveam fiecare din noi de
scuturat încă cinci pruni şi apoi puteam să
trecem la adunat prune. Faptul că
ştiam că mai aveam de scuturat încă cinci pruni ne dădea puteri sporite şi în cel mult aproape de o oră terminam porţia
de cinci pruni şi
după ce mergeam la masă unde numai noi copiii mai beam câte o cană de lapte şi
ne mai hodineam cam un sfet de oră
ne apucam acum de cules prune şi
făceam haz de cel ce făcea ouă
după el cel care lăsa neculese anumite prune ascunse prin iarbă şi bălării.
La partea de adunat prune intra şi
munca de cărat baniţa cu prune sau vreun coş cu prune de la prunul cules până la cărătoarea în care se puneau prunele până aceasta se umplea cu prune şi apoi era transportată cu boi până
acasă la noi. Noi băieţii când o baniţă se umplea cu prune eram puşi de mama de a o duce pe cap până la cărătoare unde goleam baniţa şi
apoi veneam imediat la prunul care se culegea ca să o umplem iar sau alt vas pe care acum îl căra George sau altă persoană
la cărătoare. Când cărătoarea era plină
sau aproape plină cel ce era cu cărătoarea
venea cu boii şi-i înjuga la car şi pornea cu cărătoarea către
casa noastră de lângă şcoală. Dacă
pleca cu cărătoarea din valea Boaldei trebuia să mergem şi
noi boieţii să ajutăm
dacă se întâmpla
ceva [i
apoi când ajungeam cu cărătoarea lângă
butie unde trebuiau descărcate
prunele noi cei doi băieţii umpleam repede câte un vas cu prune pe care apoi îl
descărcam în butie pe rând fiecare
urcându-ne pe o scară înaltă că
de obicei butia era înaltă
de 5 sau 6 metri. Apoi cum se descărca cărătoarea de prune ăi aceasta trebuia făcută
cu mare viteză că pe camp în Valea Boaldei se umpleau toate vasele cu
prune şi apoi oamenii de la adunat stăteau degeaba, noi băieţii
trebuia să golim cărătoarea
cât mai repede posibil şi apoi repede cu ea cu boi cu tot în valea Boaldei să golim vasele pline cu prune. Mai era şi o problemă
că în general oamenii care făceau transportul prunelor din valea Boaldei până acasă
aveau cărătoarea stricată
adică nu era închisă ermetic şi după
cam o jumătate de oră în care prunele stăteau în cărătoare zeama acestora începea
să curgă din cărătoare şi
tocmai această zeamă care curgea din prunele zdrobite era cea mai importantă că din această
zeamă se făce cea mai bună
şi cea mai multă ţuică. Aşa
că era necesar să acţionăm cu viteză
mare la descărcatul şi la căratul
prunelor până la butie ca să nu pierdem prea multă zeamă
pe drum. Deasemenea prunele puse în baniţă sau alte vase se storcoşeau şi
ele şi din vase începea să surgă
zeama. Deci mai toţi oamenii de la cules şi scuturat prune trebuiau să muncească
într-un ritm alert ca să
nu se piardă multă zeamă
şi în acelaşi timp să
se culeagă cât mai multe prune în unitatea
de timp. De aceea oamenii cunoşteau
în comună cine avea cărătoarea
bună, din
care nu curgea zeama la transport şi
acei oameni erau solicitaţi
de toţi să la care prunele. Dar chiar dacă omul avea cărătoarea bună
din care nu curgea zeama de prune totuşi
toţi erau puşi la un ritm de muncă intensificat asfel să nu se scurgă
zeama deşi aceasta nu se scurgea că acea cărătoare era bună.
Când pe seară pe la orele 7-8 cănd nu se mai vedeau prunele prin iarbă se opera scuturattul şi culesul prunelor şi plecam toţi
oamenii către casă unde déjà masa era pusă cu tot felul de bunătăţi
pe ea şi
mai ales cu sticla de ţuică din care oamenii, imediat ce se spălau pe mâini şi
pe faţă sau şi pe piept şi
îşi luau cămaşa
curată pe ei se aşezau flămânzi
la masă şi începeau cu câteva pahare de ţuică
tare şi apoi după ce se închinau şi mulţumeau
lui Dumnezeu şi Maica Domnului că terminaseră
cu bine ziua de muncă mâncau cu poftă din toate bunătăţile de pe masă. După
ce pofta de mâncare a oamenilor se mai potolise atunci începeau tot felul de
discuţi referitoare în general la cât
erau de bronzaţi sau arşi de soare fiecare apoi cât
erau de obosiţi sau ce păţiseră mai rău
în timpul muncii ca apoi să
se treacă la bârfa specific locului cine cu
cine se mai iubea, sau cine mai divorţase,
sau se luaseră la ceartă în familie, cine cu cine se mai judecau pe pământ, sau cine mai fugise de
acasă cu băiatul lui cutare că părinţii fetei nu erau de acord cu băiatul, dar dicuţiile
erau lente, fără patimă,
sau dujmănie ci mai mult ca un fel de învăţătură ca alţii
din sat să nu facă cum făcuseră cei bârfiţi.
Când seara târziu oamenii terminau masa atunci îşi aduceau aminte că aveau acasă
atâtea de făcut de dat la porci, de închis găinile şi
curcile, de dat mâncare la vite şi
apoi închise, şi apoi de dat mâncare la copii şi la soţ,
şi multe altele şi fuga mai beau câte un pahar
de ţuică pe repezeală
şi fuga în drum către casă.
La plecare mama le da fiecăruia
partea lui de bani cum se tocmiseră
şi oamenii erau mai întodeauna mulţumiţi
că nu toţi judecau lucrurile la rece să gândească
că şi munca are un preţ iar ceea ce ai muncit are
alt preţ, fiindcă dacă
omul venea la muncă pe 30 lei pe zi şi îţi
culegea 10 lăzi de mere care dacă le vindeai luai tot 30 de lei pe ele nu le mai
culegeai cu muncă plătită,
le lăsai să le culegi tu singur deoarece pe lângă cei 30 lei plata culesului te
mai costa pe tine proprietar încă
30 lei cu masa şi băutura şi
10 lei transportul şi atunci nu mai era rentabilă munca plătită. Acum vorbesc de perioada când aveam 10 sau 11 ani şi câmd începusem să citesc cu mare patimă tot ceea ce îmi cădea în mână
fie că eram la Bătrâna sau la Cireşu sau la Bucureşti,
citeam seara până pe la 12 din noapte până mama venea şi
îmi spunea cu oarecare strangere de inimă că
se consumă mult gaz sau la Bucureşti că
se consumă mult curent dar în acelaşi timp o bucura faptul că unul din băieţi
începuse să citească cărţi şi
că se gândea că şi
celălalt băiat George va începe şi el să
citească cărţi.
Dar fratele meu nu prea le avea cu cititul el se îngrijea acum de a face cât
mai mult gimnastică să crească
şi el mai înalt deoarece credea
că fetele se uitau la băieţi
şi vorbeau cu ei dacă aceştia
erau înalţi şi încă
nu realizase că fetele se uitau mai mult la banii
băieţilor şi
nu la felul cum arătau aceştia sau după
ce se asigurau că băiatul are bani se uita apoi şi la felul cum arăta acesta. Eu pe vară fiind la Cireşu
mergeam o dată pe săptămână la Stroieşti
în centru communal unde erau cele mai importante instituţii de stat cum era primăria, miliţia,
căminul cultural, dispensarul,
magazinul mixt, cu tot felul de produse, un fel de cârciună restaurant unde mai tot timpul se găseau înăuntru
mai toţi funcţionarii de la întreprinderile expuse mai sus, apoi era şi o bibliotecă
foarte mare, în comparaţie
cu numărul locuitorilor din comună, deoarece erau atât de mult cărţi
de citit că la un
moment dat cei de la primărie
în comun acord cu cei de la şcoală au mai dat încă
o încăpere mare din cadrul căminului cultural de a se mării biblioteca comunală cu fondul de cărţi primit anual de la Vâlcea şi Bucureşti.
Cum spuneam în fiecare sâmbătă mergeam la Biblioteca
comunală unde déjà o fată frumoasă
care nu cred că avea mai mult de 20 de ani care
era pe postul de bibliotecară,
Mărioara, o fată brunetă
şi pe care în ascuns începusem să o iubesc şi
cu care îmi umpleam momentele de dragoste imaginare şi cu care îmi permiteam să o sărut
pe gura ei frumoasă şi pe care duminica seara o vedeam la horă cu mulţi
alţi băieţi
de vărsta ei dar în momentul în care dădea cu ochii de mine ca un magnet venea imediat la mine
şi îi lăsa pe ceilalţi
la o parte şi intra
cu mine în vorbă, asta spun când am văzut-o prima oară
după ce luasem primele cărţi
de la ea de la bibliotecă
căci apoi împrietenindu-ne am
devenit aşa de familiari că de cele mai multe ori ea îmi lau mâna mea în mâna ei şi mă
trăgea după ea peste tot pe
la horă şi pe la magazine unde eu îmi permiteam cu multă largheţe
să-i ofer fie o îngheţată
sau un suc sau o prăjitură şi
pentru care ea avea ocazia de a mă
pupa pe obraz şi de multe ori mai mult pe gură. Eu eram un copil de 11 ani iar ea avea probabil în
jur de 20 ani frumoasă foc, pentru care mai toţi băieţii din comună
se împrieteniseră cu mine dar care în ascuns mă şi
invidiau. Părinţii ei pe care ea mi-i arătase pe la horă
aprobau cu multă mândrie şi bucurie că
fata lor era prietenă cu unul din băieţii
gemeni ai lui Tena a lui Gheorghe lui Stanciu din Cireşu care învăţau
carte la Bucureşti şi asta era un lucru destul de important pentru o
familie modestă din Stroieşti. Această
poveste de dragoste a durat două
veri şi mă făcuse
să visez cu ochii deschişi o poveste de dragoste
de o frumuseţe rară pe care eu croşetam
pe marginea ei tot felul de moment plăcute
pe care nu le făceam cu ea cum erau măngâieri peste tot trupul dar care tot ea începuse să le practice cu mine cu o îndrăzneală
normală, pentru vârsta
ei, dar care pe mine mă ducea în straturile înalte ale
fericirii, deoarece de cele mai multe ori seara pe la horă începuse să
mă atragă prin tot felul de locuri întunecoase prin care începea
să mă mângâie peste tot şi mă
săruta cu atăta frenezie încât şi de multe ori ea era
cea care îmi lua mâna şi mi-o ducea în locurile ei unde
eu întrezăream plăcerea fericirii maxime dar care nu ştiam cum să
ajung acolo când prin ea însăşi
ea mă ademenea cu acele plăceri dumnezeieşti
doar până la un anumit moment când tot
ea era cea care mă opera fără
să ajung să experimentez instinctual meu de băiat cu ceea ce avea ea între picioare şi pe care mă
lăsa doar să pun mâna şi
să o mângâi cum tot ea mă învăţa.
Din aceste moment ieşeam aproape năuc de fericire şi
de multe ori ea făcea anumite eforturi de a mă ori la timp înainte de a face ceva ce părinţii
ei nu iar fi permis decât doar după
căsătorie. Dar această fericire apărută aşa
din senin nu a durat mai mult de două
veri deoarece în vara în care împlinisem şi eu 13 ani şi
veneam cu bucurie acum mai mult la Cireşu decât la Turceşti aveam să
aflu din cunoştiinţe că
Mărioara mea cea Frumoasă se măritase
în toamna trecută cu un şofer de pe la Baia de Fier bărbat în toată
firea, om pe la 28 de ani şi
atunci am realizat că încă o fată mă
părăsea pentru totdeauna deoarece gândeam că aceste fete erau pierdute pentru mine deoarece fiecare
considera că fericirea este acolo cea imediată, palpabilă,
şi nu cea care urma să se promită,
şansa fiind de a nu se realiza
niciodată. Între timp aflasem
că marea mea iubită nu avea mai mult de 18 ani şi nu îmi dau seama de ce nu ma interest mai mult vârsta
pe care o avea Marioara mea. Totuşi
mergeam mai departe la biblioteca din Stroieşti de a lua cărţi de citit iar acum ca bibliotecară era tot fată tânără tot cam pe la 18 -19 ani, blondă ştearsă fără personalitate cu multe coşuri pe faţă,
cu un zâmbet puţin tâmp, cred că aflase şi
ea că în stăinătate
toate funcţionarele care aveau relaţii cu publicul trebuiau să zâmbească
dar nu în forma pe care o afişa ţăranca
asta şi care fizic şi psihic nu mă
atrăgea cu nimic. Totuşi eram amabil ca tot timpul cu toţi oamenii şi
mai ales cu fetele.Tot în perioada de 11 ani până pe la 15 ani în special verile le petreceam la Cireşu căci
acum mama avea mare nevoie de noi băieţii
şi eu eram acum atras mai mult de
tinerii de la Cireşu unde îmi făcusem mai mulţi
prieteni printre care pe Filip Ilarie copilul lui nea Dinu, pe Tomică al lui Unguroiu, vecin cu Filip, apoi pe Dan fiul din
prima căsătorie al lui Nea Lică Paşa,
apoi pe Drăcea fiul lui Drăibuţu,
din Măgură care era mai tot timpul certat cu nea Dinică, finul pe care tata îl căsătorise,
şi care era prieten atât cu mama şi cu tata dar şi
finul Dinică era prieten cu noi şi atunci când se întâmpla să vină
amândoi pe la noi se abţineau amândoi de a se certa şi a face scandal cum de obicei făceau când se întâlneau pe drum sau oriunde. Cearta era
mai mult fictivă sau nu prea avea un anume motiv
real din trecut pentru care să
ţină această
ură plăpândă
deoarece în afară de
câteva vorbe de ocară ieftină şi
fără însemnătate
în rest mai cădeau de accord în anume privinţe şi
că în general cearta pornea mai mult
când amândoi erau puţini piliţi. Erau mai mulţi
prieteni pe care mi-i făcusem
în Cireşu dar cu majoritatea mă întâlneam mai mult duminica
fie la horă în Cireşu sau la Stroieşti
pe la bibliotecă sau pe la horă sau la film sau pe la bar când beam câte un suc sau
vreo îngheţată sau prăjitură. Iar cei ce nu prea aveau probleme cu şcoala sau vreo muncă mă
găseam cu ei mai mult
pe Cerna la scăldat atunci când mama ne dădea voie să
mergem la scăldat. Mai mă întâlneam pe la Stroieşti şi
cu fraţii
Ciutacu mai ales cu Ciocică
şi cu fratele lui mai mare Marin
care urma să devină professor de matematică la şcoala
din Cireşu dar aceştia erau mai mult
prieteni cu profesori ţi învăţători din cireşu şi Stroieşti şi
stăteau împreună fie la bibliotecă sau într-o cameră special la căminul
cultural unde jucau şah mai tot timpul şi făceu
glume mai mult intelectuale ca la oraş
la Bucureşti şi de multe ori mă luau peste picior dar destul
de fin ca să nu mă prind şi
de multe ori îl vedeam pe Ciocică sau pe Marin cum făcea cu ochilu la diverşi prieteni după
ce îmi puneau mie diverse întrebări
pe care ei le credeau încuietoare pentru mine dar eu mă făceam că
nu văd sau nu luam în seamă şi
atunci le dădeam răspunsuri inteligente culese de prin cărţile
pe care le citeam şi déjà cunoşteam multe poezi din Eminescu sau Alecsandri sau Co[buc
cu care la început i-am lăsat
cu gura căscată că
nici ei la nivelul de clasa a 7-a nu le învăţaseră încă
iar eu de clasa a 5-a le cunoşteam
déjà. Marin era un băiat bun şi
mai tot timpul era cu zâmbetul pe buze şi
chiar simţeam din partea lui o adevărată
apreciere şi o adevărată
prietenie, deşi între mine şi el era o diferenţă de aproape 9 ani, simţeam în el un adevărat prieten pe când la Ciocică simţeam
numai ură şi dujmănie
şi nu pierdea niciodată prilejul de a mă vorbi de rău.
Chiar cu un an înainte Marin împreună
cu un alt prieten al lui tot dinCire[u care învăţa la universitatea
de la Bucureşti la secţia Geografie, urmând a fi professor de geografie la şcoala din Cireşu,
ne-a făcut o vizită la Bucureşti
şi mama şi tata au fost încântaţi de această
vizită deoarece erau printre primii
tineri din satul Cireşu care ne vizitau
la Bucureşti şi atunci ai mei au pus o masă mare cu tot felul de bunătăti
deoarece vizita era făcută duminică
pe la prânz şi atunci masa noastră era plină
de bunătăţi şi cei doi vizitatori au fost încântaţi de bucatele puse pe masă deoarece majoritatea ca
să facă rost de bani îşi
vindeau o cartelă urmând a mânca căte doi pe aceişi
cartelă făcând astfel rost de bani fie pentru filme sau diverse
lucruri de îmbrăcat sau alte cheltuieli pe care părinţii
lor nu puteau să le deconteze. xxxxxxxxxxSora
noastră care era déjà
o domnişoară prin clasa a 7-a a fost în central atenţiei celor doi tineri deoarece pe zi ce trecea se făcea tot mai frumoasă şi
nu existau tineri să nu-i admire frumuseţea fie pe ascuns sau pe faţă adică spunându-i în faţă că este frumoasă
şi admirând această frumuseţe
precum făcuseră Marin şi
cu viitorul professor de geografie stând
mai tot timpul de vorbă cu sora noastră ceea ce le-a făcut
mare plăcere părinţilor
mei deoarece şi tata şi mama se gândeau la o eventuală căsătorie între sora noastră şi
un eventual om care era şi
tânăr şi frumos şi
cu facultate terminată şi care era şi
din sat de la noi deci puteau să
stăpânească pe mai departe hectarele de pământ pe care le aveam. Acum la Cireşu deşi
Ciocică făcea tot timpul pe deşteptul şi
îi tot atrăgea de
partea lui pe frati-su şi
pe viitorul professor de geografie cu tot felul de vorbe şmecheroase căutând
să mă discrediteze în faţa lor am observat că amândoi atât Marin căt şi
prietenul lui del geografie nu prea îi dădeau atenţie
ci mai degrabă vorbeau cu mine cu multă atenţie
şi cu multă condescendeţă
din două motive şi anume se gândeau la sora mea ca la o viitoare soţie şi
în al doilea rând că fuseseră bine primiţi
de familia mea şi bine omeniţi. Ba din contră atât Marin cât şi prietenul mă
prezentau pe la tot felul de profesori de la şcoala din Stroieşti sau pe la tot felul de miliţieni, şefi
de post, sau cunoscuţi de onoare din Stroieşti ca şi
pe la domnul Preşedinte al comunei Stroieşti care o cunoşteau
déjà pe mama şi se minunau pe bune când aflau că Cucoana Atena avea un aşa mare flăcău
ba chiar frumuşel spuneau unii din ei şi chiar foarte învăţat şi foarte citit completau atât Marin cât şi prietenul. Pe unde mergeam fie la Cireşu fie la Turceşti
sau la Stroieşti toată lumea se minuna de noi băieţii
lui cucoana Tena de felul cum eram îmbrăcaţi,
cu haine de la oraş şi curate de felul cum vorbeam şi cum ne comportam. Şi copiii de o seamă cu noi de la ţară erau şi
ei majoritatea curat îmbrăcaţi dar nu cu haine de la oraş şi
părinţii lor erau oarecare oameni din sat şi nu-i cunoştea
toată lumea cum o cunoşteau pe mama. Până la 15 septembrie când noi copiii mai ales noi băieţii
trebuia să nergem la şcoală
la Bucureşti mama ne folosea la intensitate
maximă căutând să
resolve cât mai multe probleme cu muncile mai ales cu strânsul prunelor care
era cea mai mare muncă dar şi cel mai mare venit şi încasări
din toată munca din casa noastră. Totuşi
mama în marea ei înţelepciune ştia foarte bine cât să ne pună
la muncă dar să ne şi
lase să ne distrăm în felul nostru mai ales pe noi băieţii
care sâmbăta după
amiază şi aproapte toată
duminica eram pe la stroieşti
după fete şi pe la horă
şi împreună cu prietenii pe care ni-i făcuserăm
prin comună. Eu, Simion, cel puţin aveam o aşa
de mare sete de cunoaştere şi poftă
de a citi tot felul de cărţi că
nu era seară
să nu citesc cel puţin câte o jumătate
de oră la lumina lămpii oricât de obosit aş fi fost. De multe ori mama venea noaptea pe la ora 10 şi mă
ruga să termin cu cititul şi să
mă culc deoarece ştia că
a doua zi era trebă multă de făcut.
Tot timpul mama avea pentru noi copiii numai vorbe
plăcute, ne dezmierda mai tot timpul şi la fiecare om se lăuda cu noi că
eram copii ascultători şi harnici şi
cu note mari la şcoală. Trebuie neaparat să aduc aminte că
de fiecare dată când treceam dealul de la Cireşu la Turceşti
şi invers când ajungeam în vârful
dealului la hotarul dintre cele două
sate la cel mai înalt punct din zonă
şi când la picioarele mele se
întindeau dealurile ce se lungeau hăt
departe până departe de Berbeşti şi
chiar de Alunu unde camioanele ce cărau diverse material de construcţii sau buştei
mari se vedeau ca nişte furnici atunci sufletul meu se
umplea de mare bucurie mintea începea să
urce pe culmile cele mai înalte ale cerului de unde îmi veneau în minte tot
felul de frânturi de poezii care şi mie mi se păreau
de o frumuseţe rară şi
de multe ori regretam că
nu aveam la mine un creion sau un stilou să notez imediat versurile frumoase ce îmi veneau în
minte. De aici din vărful celui mai înalt deal de la
hotarul cu Cireşu vedeam valuri uriaşe de dealuri care se
întindeau hăt departe către Craiova iar în partea de apus se vedeau vârfurile
cafenii şi altele albe care aveau pe ele
încă zăpadă
ale munţilor de o frumuseţe de nedescris. Jos în vale cam la o întindere de mână dar până
acolo erau cel puţin 10 -15 km depărtare şi
în satul Berbeşti puteam să recunosc uşor
Gorunii mari seculari de la podul de la intrarea în satul Berbeşti loc unde recunoşteam casa lui nea Vică soţul
lui tanti Lena sora lui mama, casă
unde de multe ori mergeam şi
petreceam câte 4 sau 5 zile şi unde împreună
cu Maria şi cu Dumitru verii noştrii mergeam fie cu vacile şi cu caprele pe dealurile din Berbeşti sau de la prânz până la amiază
stam la scaldă pe râul Tărâia. Era atâta poftă de viaţă
şi de bucurie în inimile noastre când
ne strângeam câte 10-15 copii pe dealuri cu vitele la păscut şi
unde mai tot timpul găseam tot felul de jocuri să ne petrecem vremea şi niciodată
nu ne dam seama cât de repede trece timpul şi venea seara şi
trebuia să mergem pe la casele noastre unde eram
siguri că ne aşteaptă
părinţii noştri
sau rudele noastre cu mâncare bună
şi mai ales cu tot felul de
brânzeturi sau lapte bătut sau iaurturi şi cu ciorbă
de găină sau de zarzavaturi. Cum ajungeam acasă tanti Lena cu zâmbetul de faţă cu multă dragoste în suflet ne punea pe
toţi copiii fie pe noi nepoţii ei fie pe copiii ei la tot felul de treburi mici să o ajutăm
să pregătească
masa de seară şi toţi
alergan în toate părţile să
îndeplinim întocmai sarcinile trasate. După masa de seară
noi copiii ieşam în
şuşea unde ne întâlneam cu alţi copii din sat şi începeam diferite jocuri. Când luna se ridica de o şchioapă
pe cer cam pe la ora 10 noaptea când toţi
ţăranii se odihneau în oboseala lor
de pe câmpul de muncă iar tanti Lena ne striga de pe
prispa înaltă a casei
să venim acasă că
era timpul de mult pentru iubita odihnă
şi noi copiii nu mai insistam
deoarce ne dam seama să era timpul să mergem cu toţii
la culcare şi dintr-o mare alergătură
atât fetele cât şi băieţii
ne întreceam să ajungem care mai de care în
paturile noastre nu înainte de a ne spăla
pe picioare de praf şi apoi noi cei şase copii alergam la pat de a ocupa cele mai bune
locuri în pat fie la marginea patului fie la perete fiecare cum aveam dorinţa dar mai tot timpul ne certam pe locurile de dormit
şi până la urmă
Dumitru şi Maria şi Gheorghe verii noştri ne făceau
plăcerea şi ne cedau nouă
locurile pe care noi le doream. Apoi după ce ne culcam pe locurile pe care le vroiam începeam
între noi concursul care dă
cele mai multe şi mai tari băşini şi râdeam de ne prăpădeam
cu gura până la gură şi
cum se făcea că aveam mai toţi
băşini cu duiumul şi nu trecea mult că aceia ce dormeam pe jos pe saltea din lână nu prea simţeam
mirosul de băşini dar cei ce dormeau în pat se văitau şi
pe bună dreptate că acolo se simţea un miros puternic de băşini. De aceea tanti Lena şi nea Vică
lăsa geamul de la camera noastră larg deschis dar peste noapte când ieşeau la toaletă
închideau geamul iar dimineaţa
când ne sculam în cameră
era un aer închis călduţ, plin de miros de amestec de băşină şi
de transpiraţie de copii. Dimineaţa verii noştri
se sculau de obicei ca la ţară când soarele nu răsărise
încă pe când noi cei de la oraş ne sculam ceva mai târziu. Aici eram nevoiţi să
ne sculăm odată cu ei deoarece începea joaca de
dimineaţă cu bobârnace în nas, cu ciupituri
şi bătăi
cu perne care nu dura mai mult de câteva minute până apărea
tanti Lena care cu voce mieroasă
şi dulce ne certa şi imediat săream
cu toţii afară să
ne spălăm pe ochi care mai de care deoarece cine se spăla mai primul ocupa locul mai bun la masă şi
nu era decât o cană cu apă rece de la izvor cu care ne turnam unul la altul apă să
ne dăm pe faţă apoi repede la ştergar să
ne ştergem p efaţă de apa rece apoi fuga în bucătărie
unde masa era déjà pusă cu bunătăţi
pe ea cu omletă cu ouă, cu ceapă,
cu roşii, cu brânză, făcută într-o tigaie mare de tuci cu porţii multe să
ajungă la cei şase fomişti
care luam din tigaia mare fiecare câte o porţie mare dar la urmă mai rămâneau
în tigaie vreo două părţii
pentru cei ce nu se săturaseră,
apoi pe masa mică şi rotundă
se afla o oală mare cu cel puţin vreo trei kg de lapte de vacă fiert, apoi alături
se afla fie o mămăligă
mare cât soarele sau o turtă
tot aşa de mare din care fiecare lua cât
avea nevoie, apoi fie o oală
de fasole boabe iahnie cu usturoi fie cirbă de fasole. Fiecare lua cât considera că mănâncă fără să
lase la urmă în strachină. Asta era metoda de oraş unde fiecare avea strchina sa dar de cele mai multe
ori aici la ţară mâncam după
metoda lor adică se puneau
mâncările în câte o strachină şi
de aici fiecare lua cu lingura din fiecare mâncare de unde dorea fie din fasole
fie din omleta cu ouă, fie din varză călită, iar în dreptul fiecăruia era déjà pusă o bucată
mare de turtă sau mămăligă caldă
din care mânca cum vroia. Dacă fasolea se termina din strachină şi
cineva mai vroia să mănânce tanti lena mai punea în strachină fasole fie alt fel de mâncare până toţi
se săturau iar după mâncarea grea urma acum la urmă desertul format în general din lapte fiert pus într-o
strchină mai mare să ajungă
pentru toţi că noi copiii nu ne săturam dintr-o porţie. Toţi
luam cu lingurile de lemn din aceiaşi
strachină dar până la gura noastră
mai toţi vărsam căteo
picătură sau două
pe masă iar apoi la urmă râdeam de cel ce avea mai multe
picături vărsate pe masă
în dreptul lui. După lapte nu tot timpul, în special
duminica fie Bătrâna, fie tanti Lena ne punea
pentru fiecare câte o bucată
mare de plăcintă fie cu brânză
fie cu fructe, fie o felie de cozonac, fie altfel de prăjitură
pe care fiecare o mâncam cu multă plăcere,
dare ram învăţaţi să
nu mai cerem încă una ca să ajungă
la toţi şi de multe ori şi
pentru masa de la prânz şi
cea de seară. Aici la ţară
fie la Turceşti fie la Cireşu sau oriunde oamenii luau masa pe mese scunde, rotunde,
care aveau picioare scurte cam cel mult de 30 cm înălţime
iar scaunele erau la fel de scunde iar oamenii oricât de înalţi ar fi fost stăteau
cu picioarele strânse şi puse pe lână masa mare fie către dreapta fie către stânga dar niciodată cu ele desfăcute
căci aşa putea să
incomodeze pe vecinul său
de masă.
Şi mai era o regulă important, dacă
te sculai de la masă pentru alua ceva din bucătărie
şi urma să te întorci înapoi la masă nu trebuia să-ţi laşi
lingura în strachina cu mâncare deoarece cei lalţi comeseni nu mai
puteau să se servească din strachină
deoarece îi încurca lingura ta lăsată acolo, lingura trebuia lăsată
lângă bucata ta de pâine sau turtă în dreptul unde şedeai. Rare ori în acele timpuri prin anii 1960 când eu
şi fratele George împliniserăm zece ani la şară să
întâlneşti case unde masa obişnuită
fie de prănz sau seara să se servească
cum serveam noi masa la Bucureşti
numai pe mese înalte.
Pe 15 august e sfînta Marie cea
mică iar pe 8 septembrie este sf Marie
cea Mare. Îmi aduc aminte toate clipele frumoase pe care le
petreceam la Bătrâna la vârsta de 10 ani când bătrâna pregătea de toate bunătăţile după două săptămâni de post, mâncări de dulce, pe care noi copiii le savuram din plin şi ne băteam pentru ele, asta spus la modul figurat deoarece,
la bătrâna toate erau bişag, din belşug unde, aşezaţi la masă cei şase nepoţi, niciodată nu ne sculam vreunul din noi flămânzi, nesătui astfel că de fiecare dată deşi mâncam cu poftă nu căutam să ne întrecem care mănâncă mai repede deoarece toţi copiii ştiam că la bătrâna era lapte să ajungă la toţi, ca şi ouă, ca şi celelalte bunătăţi, şi bunica niciodată nu gătea din sărăcie, deoarece însăşi satul considera familia lui bunica, Turcescu, ca
fiind o familie înstărită cu mult pământ, cu multe animale, cu mulţi pomi fructiferi dar şi cu multă muncă şi mult efort mai ales la strânsul recoltelor unde toţi membri familiei inclusiv noi copiii de la oraş participam din greu. Şi cum bunica ca şi toţi ceilalţi din familie erau foarte credincioşi şi nu era duminică ca şi sărbătoare religioasă la care să nu participe mai toţi din familie mai ales bunica care de fiecare dată gătea în mod special colivă cu tot felul de bomboane deasupra sau şi colăcei pe care o parte o da popii iar altă parte cam jumătate împărţea pe la oamenii săraci sau pe la cunoscuţi. De multe ori venea acasă cu coşul gol, fără colivă sau colăcei deoarece mai toţi săracii îi zmulgeau din coşi iar noi copiii urmau să mănânce duminica viitoare. Biserica din vale era pentru
noi copiii un fel de palat din bazme dar în special pentru mine care vedeam în ea
mai mult o grădină de o frumuseţe rară rin toate culorile care se risipiseră peste toţi morţii prin mormintele frumoase pe care toţi sătenii le ţineau frumoase şi îngrijite şi pe care cultivau toate florile din lume cu o
varietate mare de culori care mai de care mai frumoase în schimb mie mi se părea că miroseau toate la fel adică a mort. Deasemenea de mic copil cam de pe la vârste de
2-3 ani de când bătrâna ne lua cu ea la biserică am rămas mut de plăcere şi încântare când am văzut pentru întâia oară clopotniţa care prin construcţia ei înaltă şi pătrăţoasă înconjurată de brazi înalţi şi veşnic verzi m-a încântat până la extaz. Tot la biserică mai abitir ca la hora de duminică aveam să văd cele mai frumoase haine ţărăneşti purtate atât de femei ca şi de bărbaţi ca şi de tineri şi bătrâni ce puteam să le compar cu opera de artă în domeniul îmbrăcămintei unde nici la Bucureşti nu existau nici pe departe haine aşa de frumoase ca la ţară, la Bătrâna de la Vâlcea.
GURU BARBU SIMION
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu