Stima]i rom=ni din ]ar\ [i din diaspora !
Cu deosebit\ stim\ [i cu sufletul ;nc\rcat de o mare remu[care prin faptul c\ am ajuns ;n situa]ia de a cere ajutor la rom=ni care au avut noroc ;n via]\ [i au putut agonisi ceva bun\stare [i care vor avea bun\ voin]\ de a ajuta prin sponsorizare un ne=nsemnat poet, romancier, scenarist, pamfletar [i altele ca pe viitor s\ am minima posibilitate de a mai scrie pe blog diverse, actualmente nemai av=nd bani de a pl\ti abonamentul la cablu [i la internet, ba de multe ori neav=nd bani nici pentru o p=ine. Actualmente fata mea care de 11 ani a fost ;mboln\vit\ de contele incapuciato, care actualmente este diavolul pe p\m=nt, [i care dup\ o colaborare de peste 10 ani, mi-am dat seama c\ este [eful diavolilor pe Terra, trimis special la Bucure[ti, Rom=nia, unde foarte cur=nd va avea loc cea mai mare b\t\lie ;n astral [i paranormal, pentru refacerea Gr\dinii Maicii Domnului. Acest diavol homosexual c=nd am rupt leg\tura cu el mi-a ;mboln\vit fata transfer=nd ;n spiritul [i trupul ei mai mul]i diavoli foarte periculo[i, de atunci ;n casa noastr\ nu mai exist\ pace [i lini[te, [i lipsa acut\ de bani nu ne permite s\ pl\tim exorcizarea la preo]ii care se pricep s\ fac\ asemenea slujbe. :n consecin]\ cine are bun\voin]\ de a m\ sponsoriza de a mai putea s\ public ;n viitor diverse scrieri, v\ rog s\ trimite]i ajutorul DVS ;n contul> BARBU SIMION, CONT IBAN> RO04CARP041900804251RO01 deschis la CARP BUCURE{TI ALBA IULIA, sau ON LINE la OFICIUL PO{TAL 4, PE NUMELE BARBU SIMION dar anun]=ndu-m\ prin telefon >0727719196 c\ mi s-a trimis o sum\ de lei la po[ta 4. V\ mul]umesc anticipat iar pentru cei ce au voin]a de a m\ ajuta voi scrie diverse poezi sau altele [i voi putea s\ dau anumite sfaturi ;n diverse probleme legate de familie, societate, [coal\, s\n\tate, etc [i voi face diverse rug\ciuni, mantre [i yantre pentru a aduce ;n familiile DVS bog\]ie [i fericire [i multe alte practici benefice la momentul solicit\rii. Cu stim\ [i respect ! Dumnezeu s\ v\ bine cuv=nteze ! GURU BARBU SIMION.
CAP. 22
În toamna anului 1960, sau cam aşa ceva, mama a sosit de la Cireşu cu toate bunătăţile
pentru iarnă şi ca noi copiii ei să nu ducă
lipsă de nimic, dar în acelaşi timp şi
cu marea bucurie pe care o ţinea
pentru copiii ei de a intra la liceu şi
apoi mai departe în facultate. Se sfătuia
cu tata şi îşi făceau
curaj unul altuia că şi noi copiii lor pot să facă
un liceu şi o facultate deşi la şcoală când mama a venit la începutul
clasei a cincea să se intereseze de noi fraţii Barbu cum o ducem cu învăţătura, doamna dirigintă, care era şi
profesoară
de geografie, i-a spus
mamei că să nici nu se gândească că
noi copiii ei vom merge mai departe la vreun liceu fie el de matematică sau de literatură că
nu este nimic de capul nostru şi că
nu facem în şcoală decât prosti şi
nu ne ţinem deloc de învăţătură. Cel mult dacă
vom putea promova într-o şcoală profesională. Mama s-a supărat
foc pe noi copiii dar în sufletul ei creştea tot mai mare copacul credinţei că
şi copiii ei vor fi în stare să facă
un liceu şi o facultate deoarece cunoştea de la Cireşu
că mulţi de la ţară reuşiseră la facultăţi
dar copii ei ce aveau să nu reuşească? În anul în care noi băieţii
intram în clasa a cincea soara noastră
Silvia intra în clasa a şaptea
şi ultima
clasă a ciclului primar de învăţătură, în care urma să dea un examen de absolvire a celor şapte clase şi
imediat cam la o lună distanţă
trebuia să dea examen pentru prima clasă de liceu clasa a opta. Silvia şi cu leatul ei cei născuţi
în anul 1948 erau ultimii care mai făceau doar şapte
clase în ciclul primar urmând ca anul şcolar
care începea să mai stea un an în plus în ciclul
unu deoarece conducerea statului în frunte cu tov Gh.Gh. Dej hotărâseră
ca începând din anul 1962 ciclul primar să aibe opt clase de studiu şi nu şapte
cum era până acum.
Prima decizie pe care a luat-o împreună cu tata a fost ca începând din clasa a
şasea noi băieţii
să facem meditaţie la materiile principale la care se dădeau examene la liceu şi anume la matematică şi
limba română.
Căutările de profesori pentru aceste două materi au luat ceva timp şi de abia în primăvară
mama şi tata au găsit cei doi profesori pentru pregătirea noastră
pentru liceu. Mai ales că
sora noastră nu a fost dată la meditaţii
deoarece ea mergea foarte bine cu şcoala
şi profesorii aveau alte
calificative, numai de bine pentru ea. Totuşi din anumite motive adevăratele meditaţii
aveam să le începem de abia la începutul
clasei a şaptea deoarece atât profesorii
care spuneau că este suficient
timp pentru meditaţii din acel timp cât şi pentru părinţii noştrii
care mai aveau timp să strângă mai mulţi
bani pentru meditaţii. Sora noastră a terminat clasa a şaptea şi
imediat a trebuit să
dea examene la liceu şi a ales unul din cele mai bune licee din Bucureşti la acea dată
şi anume la liceul Gh. Lazăr de lângă
Cişmigiu şi din prima sesiune sora noastră a intrat la liceu cu media general\
de peste opt. În luna iunie când s-au terminat examenele şi tata şi cu noi fraţii
ei am văzut-o pe listele de admişi şi
chiar cu notă mare am făcut o mare petrecere acasă cu prăjituri
şi sucuri. Tanti
Tanţa ca şi soţul
dânşi, domnul Colonel de armată au felicitat-o cu strangeri
de mână şi i-au făcut cadou un carton cu prăjituri. De asemenea s-a dus zvonul şi prin toţi
vecinii cum că fata lui Barbu a intrat cu notă mare la un liceu cu mare renume. Mama
a făcut şi ea petrecerea ei cu toţi cunoscuţii
din Cireşu şi din Turceşti
şi era atât de bucuroasă încât povestea la toţi cunoscuţii
şi necunoscuţii cum a reuşit
fata ei să intre la un mare liceu din
Bucureşti ba chiar cu note mari fără
meditaţii nici la matematică şi
nici la limba română.
Când aproape de luna iulie am ajuns noi copiii la Cireşu mama ne-a aşteptat
cu sufletul la gură de emoţionată
ce era şi când am coborât din rată s-a repezit la noi cu un zâmbet larg faţa ei iar tanti Veta şi cu nea Gică
au venit şi ne-au luat bagajele şi le-au transportat până acasă.
Aici mama ne-a aşteptat cu tot felul de prăjituri făcute
în casă de ea şi tanti Veta iar nea Gică nu mai lăsa
din mână sticla de un litru
de ţuică din care bea mai tot timpul. Deşi sticla se cam golise şi mai avea cam o litră de ţuică în ea nea Gică mergea doar puţin
împleticit iar ochii îi ţinea
pe jumătate deschişi în rest era lucid atât cât putea să se afle un om după aproape un litru de ţuică.
În acea zi mama nu s-a mai dus la muncă
în câmp deoarece mai avea porumbii de copăit la Cerna şi
în Chioasa lângă
Pavel şi Ticuţ şi
a rămas să se bucure din plin de
sucesul lui Silvia dar în esenţă
să se bucure de
cei peste treizeci de ani de muncă
silnică şi înrobitoare pentru casa ei şi în special pentru copiii
ei ca să ajungă mari învăţaţi şi
cu facultăţi. Visul ei de o viaţă pentru
care a luptat cu metodele ei, cu tactica ei de a nu ceda în cadrul muncilor de
la Cireşu şi de a şti
să se tocmească în aşa
fel încât toată lumea
să fie mulţumită
dacă veneau la muncă la mama sau dacă făceau
vreo afacere cu mama a dat roade bogate atât material cât şi sentimental.
Bucuria pe care o simţea din ziua când aflase că Silvia, fata ei cea cuminte, reuşise la un mare liceu, o simţea şi
acum când o strângea în braţe atât pe Silvia cât şi pe noi băieţii ei cei năzdrăvani şi
frumoşi. Casa era curată şi
pregătită să
primească în ea pe marii învingători de la Bucureşti. Deşi
casa nu avea curent electric şi noi familia ne luminam la propriu şi la figurat cu lămpi de sticlă care ardeau gaz de la cooperativă totuşi
nouă ni s-a părut o casă
mult mai luminată ca alte dăţi când veneam la Cireşu. Mama pusese la ghiaţă tot felul de sucuri cumpărate din sat de la cooperativă şi
altele făcute de ea şi
cu tanti Veta în casă.
Cât priveşte mâncarea mama pregătise numai bunătăţi pentru copiii ei şi anume ciorbă
de perişoare, apoi musaca, salată de beouf, friptură cu piure şi
salată cu roşii şi
castraveţi şi salată
de varză murată. Cum eram înfometaţi de pe drum şi cum bucuria ne-a sporit pofta de mâncare ne-am şi aşezat
la masă.
Ospăţul a durat până pe seară
cănd mama şi tanti Veta au aprins lămpile iar nea Gică a tras pe dreapta cu sticla goală şi
a căzut într-un somn adânc cu sforăituri. Adoua zi dimineaţa când ne-am sculat noi
copiii mama era demult plecată
cu oamenii tocmiţi la muncă la Cerna şi
sus în Chioasa la copăit porumbi iar tanti Veta şi nea Gică
pregăteau masa de prânz pentru oamenii
de la muncă cât şi pentru noi cei ai casei incluzând aici şi pe tanti Veta cât şi pe Nea Gică.
Trebuia să spun că nea Gică
umbla cu sticla de ţuică, dar de-o jumătate
şi că încă
făcea trebă bună
astfel mama se supăra foc pe el dacă îi încurca treburile cu oamenii de la muncă. Noi copiii cum ne-am sculat cu soarele sus pe cer
tanti Veta ne şi pregătise masa de dimineaţă cu tot felul de bunătăţi
rămase mai toate de ziua de ieri dar
acum şi cu ouă cu mămăligă,
lapte dulce dar şi covăsit cu mămăligă,
şi la urmă prăjituri
făcute în casă. Nea Gică
a profitat că mama nu era acasă că a şi
venit la noi copiii cu sticla de ţuică şi
ne îndemna să bem şi noi mai ales băieţii,
că Silvia la pus imediat la punct şi nu a mai insistat dar la noi băieţii
nu mai era de oprit. Eu am gustat înainte de masă un pahar de ţuică dar nea Gică
tot insista să mai iau încă
unul. Îmi aduc aminte că acest diavol de om nea Gică de când eram mici noi fraţii ne tot îndemna să bem ţuică şi
acum ajunşi pe la vârsta de 10 -11 ani eu
cel puţin devenisem
ceva dependent de ţuică şi
asta mi-a afectat toată tinereţea şi
viaţa căci curând aveam să nu pot să
stau la masă fără
să nu beau un pahar sau două de ţuică ceea ce mi-a cauzat la memorie
şi la sănătate
în oarecare măsură. Când mama mă
trimitea la el cu oarecare treburi de când intram în curtea lui nu se lăsa până
nu-mi punea un pahar sau două de ţuică deşi
la început îl refuzam cu tărie
el tot insista aşa de mult încât cedam rugăminţilor
lui insistente şi trebuia musai să beau două
sau trei pahare cu el. Mai târziu aveam să-mi dau seama că
făcea aceste insistenţe de a bea cu el nu pentru
că îi făcea lui plăcere
să bea cu mine sau cu fratele meu
George ci mai ales dintr-un motiv mult mai ascuns şi anume de a face din noi nişte beţivi
care cu timpul să fim dependenţi ca de nişte
droguri de ţuică. Era în adăncul
sufletului său plin de ură şi
dujmănie la adresa mamei
noastre ca şi a noastră copiii încât insista să devenim nişte
alcoolici ştiind foarte bine că o dată
ce copiii mici pun gura pe alcool devin cu timpul la
tinereţe beţivi şi
scandalagii. Mama de multe ori s-a supărat pe el că
tot insista ca noi copiii să
bem cot la cot cu el dar când prindea ocazia ne îndemna tot timpul să bem, fie că
era timpul fie că nu
pentru o ţuică, el tot pe a lui o ţinea. După ce bucuriile trecuseră pe primul plan era acum ca noi copiii ei
cei deştepţi şi
frumoşi să trecem la treabă să o ajutăm la muncile câmpului şi de dimineaţă
până seara munceam cot la cot cu ţăranii din sat fie la copăit fie la prăşit
de porumbi fie la cosit de fân, la cules şi la scuturat de prune, sau la cules de căpşuni, la cules de coacăze negre, şi
multe alte treburi importante pe lângă
casă. Mama de multe ori ca să nu mai plătească un căruţ ca să
aducă prunele de pe dealuri, din Boalda
sau din Chioasa, sau de Peste Vale de multe ori căra cu baniţa
în cap de la locul cu pruni până acasă.
Cum eu căzusem în patima cititului de cărţi
cum se făcea seară şi
noi copiii eram lăsaţi mai liber eu şi
treceam în cameră cu lampa aprinsă să
citesc romanele pe care acum şi
aici la Cireşu fie la luam de la biblioteca Şcolii din sat fie de la biblioteca
din comună de la Stroieşti. Mama era bucuroasă că
mă vedea că citesc cu insistenţă tot felul de cărţi
şi ar fi vrut ca şi George să
citească şi el dar el nu avea nici un fel de pasiune de multe ori
se lăsa condus de mine în tot felul
de distracţii dar de citit nicodată. Eu de când mă ştiu
de mic copil aveam o dambla ca o pacoste pe capul meu. Tot mereu eram îndrăgostit de vreo fată din sat sau de la Bucureşti şi
când aveam timp şi prilejul dădeam câte o raită pe la ea pe acasă să
o văd numai deşi ea nici nu ştia
că eu sunt îndrăgostit de ea sau afla din vecini sau prieteni care îi
spuneau “vezi fa că Ion al Tenii s-a îndrăgostit de tine şi
de aia tot dă târcoale pe aici pe la casa ta”.
Mulţi oameni din sat ştiau că
sunt mort după cutare
fată şi când mă
prindeau la vreo discuţie pe şuşea
mă şi luau uşor
în bâză cu ironie la adresa cutărei fete dar şi
eu le răspundeam la fel cu ironie ba chiar
peste picior când vedeam că
insistă într-o problemă care nu-i interesa.
Tot de mic copil de la vârsta de cel puţin trei ani aveam o plăcere mare să
particip în fiecare duminică
la hora care se ţinea în
faţa noii şcoli din Cireşu
care era amplasată la cel mult patruzeci de metri de
casa noastră iar când auzeam că muzicanţii
veniseră şi îşi
acordau instrumentele eu fugeam de acasă ca o sfârlugă,
lăsând toate treburile ne terminate
sau puneam semn la cartea pe care o citeam şi ajungeam de grabă la locul unde se ţinea hora. Erau mulţi tineri pe care îi cunoşteam fie de la Cerna când făceam baie fie de la
păscut capra, fie de la muncile
agricole şi aici la horă intrau cu mine în vorbă şi-mi
arătau tot felul de paşi ca să
intru în horă şi apoi discutam despre fete dar
eu nu cunoşteam care din fete erau sau nu rudă cu aceşti
prieteni şi ocoleam de multe ori
acest subiect ca nu cumva să
cad în discuţii
de bârfă şi să
jignesc vreo fată pe care eu o iubeam în ascuns.
Pe la ora unu sau două din zi începea hora şi eu intram în horă fără să
ştiu mare lucru cum se joacă şi
de multe ori vedeam cum mulţi
tineri fugeau de lângă mine deoarece nu ştiam să joc. Dar după
un timp învăţasem să joc mai bine ca mulţi de la ţară şi
multe fete din sat veneau acum să
joace hore alături de mine.
Deşi aveam 11 sau 12 ani multe fete
aveau curajul de a juca lângă
mine şi eu eram mândru
de acest lucru. Mama apărea
şi ea la horă dar mult mai târziu şi nu intra niciodată în horă
ci numai sta de discuţii cu diverse personae cunoscute
sau rude sau prieteni de-ai ei. Fratele meu George venea şi el la horă
fie cu mine fie adus de mama dar rare ori intra în horă să
joace. Nu se băga în discuţii cu băieţii din sat, ci stătea mai mult lângă mama şi
de multe ori pleca acasă
când soarele era încă sus pe cer pe când eu ajungeam
acasă când hora lua sfârşit pe la ora 11-12 noaptea şi atunci şi
eu plecam acasă plin de praf, de purici şi obosit de atâta joc.
De multe ori când ajungeam acasă
fie de la film, care rula la şcoala
cea nouă construită în locul celei vechi fie că veneam de la horă, mama ne punea să ne dezbrăcăm în mijlocul curţii şi
să scuturăm puternic hainele să scoatem din ele o mare parte din purici să nu-i băgăm în casă.
Asta numai eu şi cu George că Silvia nu mergea decât rare ori la horă în sat. De multe ori în zilele călduroase din iunie, iulie sau august mama ne îngăduia mie şi
lui George ca în timpul după amiezii dacă
am muncit bine în timpul dimineţii
să mergem şi noi la Cerna la scăldat împreună
cu mai toţi copiii satului dar numai mult de
o oră sau cel mult o oră şi
jumătate. Cum aflam vestea bucuroasă o şi
zbugheam la Cerna fără să
ne mai spălăm pe mâini sau să ne schimbăm
hainele de lucru cu unele mai curate. Aici la Cireşu eu cunoşteam
mai puţini copii faţă de cum cunoşteam la Turceşti. Aici la Cerna îl cunoşteam foarte bine pe Florin al finului Dinică din Măgură, apoi pe Tomică
al lui Unguroiu, cu care păşteam
capra împreună cu vacile lui pe iarba lui iar
nea Unguroiu era bucuros că Ion al Tenii mergea împreună cu Tomică al lui şi
păştea capra prin livezile lui, ba
chiar că se mândrea cu asta. Mai cunoşteam câţiva
copii mai mici ca noi tot de pe măgură dar nu ştiam
cum îi cheamă dar ne jucam împreună în toiurile mai adânci de la Cerna. Şi aici luându-ne cu joaca uitam
de înţelegerea cu mama şi ajungeam acasă după
amiază dar mama de fiecare dată nu ne zicea nimic ci ne invita de grabă la masă
iar dacă ne nimeream când oamenii de la
muncă erau déjà la masă mama doar mai punea doar două scaune în plus şi luam masa împreună cu oamenii din sat. Pe acele vremuri, fie la Turceşti fie, la Cireşu
sau oriunde în alte sate masa se punea pentru
muncitorii de la lucru doar pe o masă
joasă rotundă şi
în jurul mesei se aşezau scaune mici cu trei picioare
iar oamenii şedeau chirciţi cu genunchi ajunşi la piept şi
cu picioarele fie pe dreapta mesei sau pe stânga cum puteau fiecare şi cum se simţeau
mai bine. Pe masă se puneau mai multe străchini fiecare cu un alt fel de mâncare spre exemplu, o
starchină cu ciorbă de fasole, alta cu varză călită,
alta cu ciorbă de pui, altă strachină cu salată de castraveţi
şi cu roşii. Apoi mămăliga se tăia
în feli mari şi se punea în dreptul fiecărui om, iar ţuica
se bea dintr-un singur pahar care se trecea de la un om la altul şi cum cel care băuse ţuica
da mai departe la vecinu paharul pe care de obicei gazda îl umplea cu ţuică
pentru fiecare. Când toate bunătăţile erau puse frumos pe masă unul mai în vârstă spunea o rugăciune
de mulţumire către Dumnezeu şi
IIsus fiul pentru masa bagată pe care nea dat-o şi apoi fiecare îşi lua lingura de lemn şi începea să
mănânce luând din fiecare strachină de unde îi plăcea
mai mult. În timpul mesei oamenii discutau diverse subiecte ce erau la ordinea
zilei în sat dar cu vorbă
domoală, fără
certuri între ei deoarece mulţi din ei aveau unii cu alţii diverse certuri dar la muncă se uitau toate aceste supărări
sau se discutau cu voce joasă
ba chiar că unii din ei doreau aceste discuţii referitoare la nemulţumirile dintre ei cu scopul de a se împăca şi
de multe ori chiar în timpul mesei cei certaţi se împăcau
şi drept urmare mama trebuia să mai aducă
ţuică să
serbeze într-un fel împăcarea
celor doi în vorbele de laudă
la adresa lor că aceştia ajunseseră
la o împăcare
chiar aici la coana Tena la muncă.
În
general mama se ferea să cheme la muncă personae care erau certate între ele pe diverse
problem dar cele mai multe certuri erau pe cele de pământuri, de mejdină sau de înapoiere a diverse sume de bani după ce împrumutaseră aceşti bani acum din diverse motive fie că nu mai puteau să înapoieze bani fie că nu mai vroiau că avuseseră ei în familie diverse dileme. Masa ţinea aproape 20 de minute şi până la o oră oamenii se hodineau iar apoi cu o forţă şi abnegaţie luau obiectul muncii şi intrau conştiincioşi pe rând fiecare unde lăsase munca înainte de masă. Ziua de muncă începea dimineaţa la răsăritul soarelui şi asta însemna pe timpul verii în iunie – iulie
apriximativ ora cinci dimineaţa, oamenii se sculau de pe la ora patru dimineaţa şi îşi potriveau treburile de acasă cum ar fi să dea mâncare la porci şi la găini, să dea fân şi apă la vaci şi boi sau la cai dacă avea, să lase la copii şi la soţ ceva mâncare pe marginea vetrei ca aceştia să o găsească gata caldă sau soţul şi copiii se sculau o dată cu ea şi ajutau la pregătitul treburilor ca mama lor sau tatăl lor să poată să meargă la muncă că de aici aveau ei un venit palpabil în mână, bani cu care să plătească diverse cheltuieli în casă. Pe la cinci dimineaţa omul sau femeia îţi lua în spunare unealta de lucru, sapa sau coasa,
sau prăjina de scuturat prune sau joagărul dacă mergea la tăiat de lemne. Cum ajungea la faţa locului cel ce angajase munca la camp sau oriunde îi
cinstea pe cei veniţi la muncă cu câte un paahar mare de ţuică iar unii din proprietari îi servea şi cu căte o cafea deaia bună luată de pe la oraşi şi apoi oamenii mulţumiţi de trataţie treceau direct la muncă şi o ţineau tot aşa până la prânzul cel mare cam pe la ora 11 dimineaţa când la faţa locului sosea chiar gazda cu o baniţă mare cu oalele de mâncare şi celelalte şi oamenii atunci se opreau din muncă şi ajuta gazda sau pe cel ce aducea sfânta de mâncare să pună baniţa jos apoi mai toţi începeau să se spele pe mâini şi pe faţă, să bea apă proaspătă şi rece alţii puneau ştergare pe jos unde era mai multă iarbă iar peste aceste [tergare puneau străchinile cu mâncarea aburindă şi frumos mirositoare, tăiau turta sau mămăliga sau pâinea făcută în cuptor acasă sau şi mai bine cumpărtă de la oraş şi adusă să mănânce lucrătorii şi majoritatea se bucurau când vedeau
la masă pâine de oraş la care mulţi din ei o denumeau cozonac şi care apoi vorbeau prin sat că la coana Tena s-a servit cozonac adus de la Bucureşti şi s-a servit şi ţuică bună şi cafele şi alte bunătăţi şi astfel se ducea vorba că coana Tena avea grije de oameni şi-i omenea cu diverse bunătăţi aduse de la oraş şi atunci lumea se înghesuia să vină la muncă când coana îi chema. În schimb programul de muncă era peste tot la fel şi anume de la cinci dimineaţa sau la răsăritul soarelui apoi o oră de odihnă cu tot cu luatul mesei la prânzul
cel mare apoi încă o oră la amiază cu tot cu luatul mesei şi apoi la închiderea zilei de muncă unde muncitorii luau masa acasă la gazdă unde oamenii luau masa aproape pe întuneric pe la ora 9-10
seara unde se dădea mai multă ţuică că dacă omul se pilea la masă se scula apoi şi se ducea aşa beat acasă la el şi cădea într-un somn greu după o zi grea de muncă. Singura formă de a strange ceva bani în casă era pentru ţăranul de la sat să meargă zilier la munca câmpului sau la munci
calificate cum ar fi tâmplar sau zidar sau fierar betonist sau dulgher la
construcţiile de case unde oamnenii câştigau destul de bine dar cu muncă şi sudoare multă. O altă formă de a ajuta ţăranul de a câştiga o pâine în mediul rural era şi munca organizată de stat cu ajutorul ţăranilor care erau angajaţi periodic pentru perioade de 2-3 săptămâni până la 2-3 luni, în special vara la diverse munci cum ar
fi la desţelenit întregi suprafeţe de coaste de munţi unde erau taiate toate tufele de brazi sau cetină sau ienupăr ca şi altele pentru ca apoi tot aceşti ţărani să fie puşi la sădirea de păduri fie de brazi, fie de foioase, de la care munci ţăranii erau mereu în câştig de bani cu care mai apoi aceştia erau cheltuiţi în familie pentru diverse nevoi. Ce era rău în aceste munci este faptul că după aceste ţăranii nu primeau pensie la bătrâneţe cum primeau muncitorii din întreprinderile de stat de
la oraşe. O altă formă prin care ţăranii mai câştigau ceva bani erau muncile prestate de grupuri de
10-15 ţărani angajaţi tot de ţăranii de la munte pentru cosit câmpuri întregi de fân
sau la cules de prune în alte locuri. Bine înţeles că cei ce munceau la munca câmpului căştigau cel mai puţin în comparaţie cu cei ce erau muncitori profesionişti care câştigau mult mai mulţi bani. De aceea în mediul rural sau spus la ţară mai toţi ţăranii căutau să-şi dea copiii la şcoală să înveţe vreo meserie sau şi mai bines să ajungă la vreun liceu şi apoi în facultate şi de aici copiii ajungeau oameni cu studi superioare ca
ingineri, economişti, contabili, profesori sau medici şi atunci aceştia câştigau salarii bune la stat plus că în societate erau priviţi cu mult respect. De aceea am văzut la mama care căuta cu tot dinadinsul ca toţi copiii ei să ajungă la facultate şi de aici oameni cu pregătire înaltă şi cu slujbe bine plătite la stat. De aceia muncea în fiecare zi cu toate
puterile ei să strângă bani albi pentru zile negre ca astfel copiii ei să poată învăţa la liceu şi apoi la facultate, de aceea cât putea să ne înveţe şi pe noi cu munca grea să putem vedea diferenţa dintre o muncă la stat şi una ca zilier la munca câmpului câte 12-13 ore de
muncă grea, fie cu sapa,
fie cu coasa, pe fiecare zi pentru a câştiga câţiva bănuţi cât să nu moară de foame iar la bătrâneţe nu aveai nici un fel de pensie numai cei ce
munceau la stat cu funcţii mari aveau la sfârşitul vieţii la bătrâneţe pensi destul de frumoase din care puteau să trăiască omeneşte. În mediul rural era o sărăcie destul de mare că oamenii, ţăranii, nu aveau nici ce mânca de cele
mai multe ori iar de îmbrăcăminte nici nu se punea la socoteală că nu aveau bani nici pentru o pereche de opinci dar
pentru un pantalon sau o cămaşe pe care le primeau de pomană de cele mai multe ori de la rudele de la oraş sau cele de la ţară dar mai înstărite. În anii de după cel de-al doilea război mondial, după 1945 când toată ţara avea să cadă sub dominaţia fascismului bolşevic, când partidul communist de la Moscova îşi întinsese aripile asupra unei părţi din Europa şi ţara noastră România fusese lăsată de izbelişte de către jidanul Cheorchil doar printr-o tragere de linie pe
harta Europei incluzând-o cu forţa în lagărul socialist stăpânit de Moscova deşi cele mai mari jertfe le făcuse poporul Român prin sutele de mii de soldaţi căzuţi la datorie pe fronturile din Cehoslovacia,
Germania, Polonia, Ungaria în timp ce armata roşie era un fel de
adunătură de soldaţi puşi doar pe furturi de la populaţia ocupată şi cu violurile asupra femeilor şi tinerelor pe unde treceau. Prin anii 1946-1947
România a trecut prin cea mai cumplită foamete din toate ţările din Europa şi nu fusese nici o ţară care să ajute românia în această cumplită foamete iar ţăranii din toate regiunile fugeau care în cotro după mâncare dar foametea cea mai mare se abătuse asupra Moldovei unde găşti întregi de jidani furau cea mai mare parte a
produselor agricole produse de munca neplătită a ţăranilor iar jidanii străngeau averi nenumărate şi ţăranii mureau la propriu de foame că nu aveau nici pâine să mănânce. Şi în Oltenia se cuibărise o foame cumplită dar aici de bine de rău nu existau jidani sau aşa de mulţi ca în Moldova şi cei ce conduceau de la partid furau mai puţin să aibe câtuşi de puţin şi cei ce produseseră aceste produse şi de o mămăligă mai rămăsese ceva şi pentru talpa ţării şi faptul că se mai găsea o coaje de pâine se dusese vestea în toată ţara şi acum năvăliseră în satele din Oltenia mii de ţărani din Moldova şi transilvania pentru a cerşi şi ei o bucată de pâine dar se ajunsese la faptul că acum nu mai aveau mămăligă nici cei de aici şi mureau cu toţii de foame. De abia prin anii următori când ţăranii au văzut că nu este de glumă s-au pus serios pe muncă dar şi faptul că Dumnezeu a dat ploi multe peste pământul româniei recoltele s-au făcut mai multe şi oamenii au început să lucreze cu mai multă încredere şi astfel că până în anii 1950 agricultura ţării scosesedin foamete cel 18 milioane de români ba
chiar se exporta şi în ţările vecine. Acum prin anii 1960 Rom=nia nu mai suferea
de foame că grânarul ţării producea din belşug produse pentru alimentaţia populaţiei ci aşa zisă sărăcie venea din partea ţăranilor care nu puteau să-şi cumpere cele necesare unei vieţi moderne, în special produse industrial textile, tot
felul de maşinării pe care industria noastră în dezvoltarea rapidă nu le putea produce în masă, industrial să poată ajunge la toţi şi atunci cea mai mare parte din ţărani nu puteau să-şi cumpere cele necesare în casă sau îmbrăcăminte sau tehnică cum ar fi un aragaz sau un frigider, sau o maşină de cusut deoarece erau prea scumpe cu puterea de cumpărare a ţăranilor şi deabia cei ce aveau salari de la stat puteau să-şi cumpere cele necesare unei famili.
Timpuri grele treceau peste ţară şi oamenii înfrânţi în lupta cu natura, în lupta împotriva altor
oameni cu idei potrivnice faţă de ale lor, în lupta surdă lipsită de noimă şi sens împotriva abuzului şi a lăcomiei unor fracţiuni de oameni veniţi de aiurea şi aciuaţi mai întâi în prispa casei lor ca mai apoi prin şmecherie ieftină cei ce mai înainte se ploconiseră până la pământ să fie şi ei lăsaţi să trăiască pe acelaşi pământ şi lângă aceiaşi casă cu a ţăranului smerit şi înrobit de munca câmpului, cu frica în oase cât casa
ca nu cumva sărăcia şi foametea să se aciueze şi în casa sa, aceşti paria nu se ştie cum ajunseseră de prin îndepărtata asie tocmai în inima Europei într-o ţară râvnită de mai toate ţările puternice aveau să vina aceşti jidani rupţi în cur, cu falsa lor omenie şi slugarnici până la ceruri şi mai sus să ceară o bucată de pâine nemuncită numai obţinută prin minciună şi falsitate ca după nu mai puţin de 50 de ani de când sosiseră în ţara noastră să ajungă mari moşieri, mari capitalişti, mari negustori folosind în lupta lor de afirmare
economică doar minciuna, hoţia, înşelătoria, împotriva unui popor smerit şi cu frica lui Dumnezeu, călăuză şi povaţă în lupta cu viaţa şi aşa grea şi perfidă să le mai vină acum pe cap şi hienele îmbrăcate în piei de oaie, la început ascultători şi harnici nevoie mare că în ascuns nu făceau decât ceea ce învăţaseră de la neamurile lor de cuceritori doar prin
minciună şi înşelăciune ca după peste 50 de ani poporul de ţărani săraci şi iubitori de dreptate şi adevăr să constate că leprele care înainte le lingeau în mână pentru o coaje de mămăligă să fie acum marii moşieri cu mii de hectare de pământuri şi pădure, cu palate răsărite peste noapte prin înşelarea vreunui moşier roman care avusese încredere în cuvântul năpârcilor până s-au pomenit daţi afară de pe pământurile lor şi din conacele lor ca să se instaleze cloaca hienelor în locul
lor fără acte şi fără neruşinare singurele acte de provenienţă a pământurilor fiind doar tupeul fără margini a unei naţi care mai păcăliseră înainte câteva zeci de popoare şi pe care până la urmă reuşiseră să le distrugă şi să pună mâna pe putere şi pe bogăţii în acele ţări la fel prin minciună şi hoţie cu un tupeu neruşinat. Oricât s-ar fi zbătut ţăranul să scape de sărăcie nu ar fi putut deoarece şacalii de jidani care ajunseseră vechili sau administratori de moşie pe pământurile unor boieri români nu făceau altceva decât să mărească de la o zi la alta datoria ţăranului astfel ca o parte cât mai mică să ajungă la boierul roman care îşi petrecea tot timpul prin Franţa sau alte ţări exotice iar o parte tot mai mare să ajungă în hambarele jidanilor ce administrau moşiile astfel că după câţiva ani boierul roman să se pomenească că jidanul îl scoate dator faţă de alţi boieri sau faţă chiar de jidani prin tot felul de maşinării financiare şi astfel boierul roman este nevoit să vândă moşia pe mai nimic pe care o cumpără tocmai cel ce îl ruinase pe moşier şi anume chiar jidanul care administrase acea moşie. La noi în Cireşu se afla unul numit Popescu care apăruse în sat cu numai vreo 4o de ani mai înainte şi era socotit un om sărac ca după un timp printr-o căsătorie dubioasă cu fata unui boier autohton să devină un boieraş mai mic ca apoi prin tot felul de
afaceri să ajungă unul din cei mai bogaţi boieri din zonă ajungând ca la venirea comuniştilor de la Moscova să deţină o moară puternică cu motor pe motorină câteva mii de hectare de pământ, mai multe conace boiereşti, sute de vite, căteva maşini mici aduse din franţa şi multe utilaje scumpe pentru agricultură cum ar fi tractoare, combine, treierători şi altele foarte scumpe la acea vreme. Comunişti veniţi de la Moscova nu erau alţii decăt fraţii lor jidani care făcuseră averi mari în rusia ţaristă şi acum veniseră cu tupeu de comunişti să jefuiască alte ţări printre care şi România şi să le ia acum averile fraţilor lor jidani de aici care bobândiseră aceste averi prin fraudă şi înşelătorie iar acestea erau spuse pe şleau de către propaganda comunistă că boierii şi moşierii din România în proporţie de peste 90% din ei jidani, nu făcuseră decât să jefuiască pe ţăranii muncitori de la sate şi, comuniştii veniseră acum să facă dreptate şi astfel să confişte de la boierii şi moşierii jidani averile care fuseseră strânse prin exploatarea cruntă a muncitorilor şi ţăranilor români dar aceşti comunişti după ce confiscaseră aceste averi de la fraţii lor jidani uitaseră să le dea înapoi ţăranilor şi muncitorilor români ci le opriseră pentru ei, că ei erau acum de fapt proprietari sau mai bine zis noii
proprietari ai moşiilor şi bogăţiilor strânse prin hoţie de către boierii moşierii jidani dar ei uitaseră să mai spună că aceşti baieri şi moşieri şi copitalişti şi banker erau de fapt jidani ca şi cei ce veniseră de la Moscova să confişte averile în numele poporului roman dar de fapt aceste
averi erau acum exploatate de către comunişti în esenţă tot jidani cu ajutorul muncitorilor şi ţăranilor autohtoni dar produsele obţinute pe moşii şi în fabricile confiscate erau însuşite de noii jidani de la moscova ţăranii şi muncitorii autohtoni urmând a fi pe mai departe săraci şi asupriţi. Noile forme de exploatare la sate erau Gospodăriile Agricole colective şi cele de stat iar la oraşe erau întreprinderi socialiste unde oamenii muncii
acum muncitori erau exploataţi la fel dar strânsul recoltelor era făcut de partidul communist de la Bucureşti împreună cu Partidul Comunist de la Moscova în
folosul lor a comuniştilor. Nu se schimbase decât exploatatori vechi jidani cu
alţii noi numiţi comunişti dar tot jidani veniţi de la Moscova. Că pe lângă jidanii pur sânge veniţi de la Moscova numiţi acum comunişti se aciuiaseră şi se făcuseră comunişti şi câţiva români şi care acum erau împinşi în faţa poporului ca cei ce înfăptuiseră revoluţia comunistă ca să nu existe posibilitatea să se spună că revoluţia comunistă fusese făcută de jidanii comunişti de la Moscova ci de cei autohtoni de
muncitorii şi ţăranii români deveniţi peste noapte comunişti.
GURU BARBU SIMION
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu