luni, 9 iunie 2014

GURU BARBU SIMION-CAP10CARTEA PĂSĂRILOR MELE-CAP.10

                                                    
                           CARTEA PĂSĂSRILOR MELE
                            ROMAN AUTOBIOGRAFIC
                                                  CAP. 10

         Cu toţii am început să alergăm pe sub dealurile din apropriere pe câmpuri să strângem oile şi vacile şi caprele şi în câteva minute s-au strâns o mare de oi şi capre şi câmpul s-a albit de oi  multe din ele vopsite pe spate cu câte o pată roşie, galbenă sau neagră ca noi copiii să putem să le deosebim unele de altele care erau ale lui Costică care ale lui Gheorghe al lui Burtică şi ale celorlalţi. Oile mergeau cu capul în pământ cele din faţă iar cele din spatele lor mergeau unele cu capetele în burţile celorlalte şi formau o masă aşa de compactă de spuneai că e o masă albă care se deplasează compact şi uniform.  Caprele mergeau cu capetele sus cu coarnele ascuţite apoi urmau vacile şi cu boii care mergeau agale legănându-şi şoldurile mari de pe un picior pe altul. Iar la urmă veneam noi toţi copiii care mergeam chiar în urma turmei de animale în praful care se ridica din picioarele oilor şi caprelor, iar în urma noastră mergeau agale o parte din câinii satului ce însoţiseră stăpânii, adică pe noi copiii, cu animalele la păscut.
            La fiecare uliţă o parte din oi şi capre sau vaci părăseau drumul mare şi mergeau către casele lor împreuă cu o parte din copiii satului. Cum noi nepoţii lui bunica stam în central satului ca şi Costică, Gheorghe a lui Preda, Ion al Neti, Costică şi cu sora lui, Aurelia, vecinul lui Bătrâna, Dan al domnului învăţător Nae, ca şi Petrică, băiatul domnului Primar al comunei Mateeşti, din care făcea parte şi satul nostru Turceşti, apoi Giugica şi cu fratele ei Costel. La desparţire am convenit cu toţii să ne revedem dupa masa de prînz la noi la bunica. Cum am ajuns acasă la Bătrîna eu cu Gheorghe frate-miu, am băgat repede oile în staul ca şi caprele şi am intrat repede în odaie să-i spunem lui Bătrîna ca am adus toate vitele cu bine acasă ca şi cum am fi făcut cine ştie ce mare bravură cu oile la păscut. Bătrîna o femeie înţeleaptă ne lăuda de zor şi ne mîngîia pe capetele noastre tunse la zero cu mâinile ei crăpate de atâta muncă că eram copii cuminţi şi harnici şi deştepţi foc, iar noi ne mîndream în sinea noastră cu laudele bunicii, ştiind că dacă ne laudă vom mai merge şi altă dată cu oile şi caprele la păscut. Cum am ajuns nici nu ne-am odihnit bine de oboseala drumului de întoarcere că Bunica ne-a şi trimis în luncă să adunăm dudău pentru cei doi porci pe care îi aveam în bătătură. Nu puteam să o refuzăm pe Bătrîna că se supăra pe noi şi apoi nu ne mai da drumul la joacă după masa de prînz aşa că împreuna cu Gheorghe de la Berbeşti plecam repede să strângem dudău pentru porci. Aşa ca până la biserica din vale eu cu fratele şi cu Gheorghe vărul, luam o viteză aşa de mare pe potecă la vale din vârful dealului de la casa bunicii până în vale la biserică, că ne vâjia vântul pe la urechi şi ne întreceam între noi care prinde viteza cea mai mare şi cum se făcea că tot vărul nostru Gheorghe ne întrecea şi ajungea primul la biserică şi ne aştepta pe banca de la poartă bisericii până ajungeam şi noi. Apoi intram prin curăturile oamenilor cu porumb, ce se întindeau pe luncă până la râul Tărâia şi culegeam costree, ştir, pir, ştevie, şi diverse buruieni ce creşteau printre porumbi şi care parazitau printre aceştia dar niciodata nu luam foi de dovleac sau chiar dovleci sau tufe de fasole deoarece bunica ne învăţase să nu furăm munca oamenilor. Şi oamenii aveau încredere deplină în toţi copiii satului care mergeau prin porumbi la cules de dudău ştiind precis ca noi copiii satului culegeam numai dudău şi nu plante folositoare ca dovleci şi fasole sau altele. Eu cu Gheorghe fratele culegeam mai încet dudău decît vărul Gheorghe care în cîteva minute facuse déjà o braţă mare de dudău adică porţia lui şi apoi a început să strângă mai departe adică pentru noi să ne ajute. Nu trecuse mai mult de un sfert de oră şi déjà aveam fiecare cîte o braţă mare de dudău pentru porci. Şi fiind aproape de Tărâia am dat fuga până la râu la locul numit “la cuptor” dar nu era nimeni din copiii satului dar am intrat repede în apa rece la început care apoi după cîteva minute ni se parea caldă. Ne-am îmbăiat repede şi ne-am răcorit de căldura de afară cam un sfert de oră şi când Gheorghe vărul a zis că e timpul să mergem acasă cu dudăul să nu se supere bunica că întârziem mai mult decât trebuie am ieşit cu toţii din apă, ne-am îmbrăcat repede şi bucuroşi nevoie mare că ne-am răcorit de căldura de afară ne-am luat fiecare maldărul de dudău şi am plecat repede catre casă. Când ne-a văzut bunica cu atât de mult dudău a început să ne laude ce nepoţi cuminţi are şi cât de harnici suntem şi atunci a crescut inima în noi de bucurie. Dumitru adusese deja două vedre de apă de la moaşa din pisc, Maria şi cu sora noastră făcuseră curăţenie în odaie şi în bucătărie şi ajutaseră pe bunica la gătit aşa că atunci când am sosit noi cu dudăul masa de prînz era aproape gata. Afară era o căldură mare, dar în acelaşi timp răcorită de adierea vîntului de sub râpa Copăcişului, ca şi de pădurea imensă ce se întindea de la valea bisericii până hăt departe spre maluri şi spre Mea. Prin curte găinile începuseră să cotcodăcească de căldură şi de faptul că unele din ele născuseră ouă şi se lăudau nevoie mare cu isprava lor. Eu şi cu Gheorghe vărul am dat dudăul la porci făcând două grămezi pentru fiecare dar afurisiţii de porci mai mult îl călcau în picioare şi apoi se repezeau unul la grămada celuilalt crezând că aia e mai bună decât a lui. Eu cu vărul Gheorghe stăteam pe patul de pe prispă, Silvia şi cu Maria erau în bucătărie şi împreună cu bunica pergăteau masa, Dumitru cu Gheorghe fratemiu culegeau ouălele de prin cuibare. Din bucătărie se auzi glasul bunicii care ne striga să venim cu toţii la masa de prânz.  Eu cu vărul Gheorghe am dat fuga să intrăm la bucătărie şi din spate veneau în fugă frate-miu şi cu Dumitru dar când să intrăm bunica ne-a oprit la uşă şi ne-a spus să ne spălăm mai întâi pe mâini. Am dat cu toţii buzna la vadra cu apa rece proaspătă adusă de Dumitru şi am luat fiecare câte un cauc sau o cană cu care am luat apă să ne spalăm pe mâini şi ne-am turnat unul la altul apă să ne spălăm apoi ne-am şters repede pe mâini şi am luat repede loc la masa scundă din mijlocul bucătăriei. Pe masă erau deja puse străchinile cu ciorbă de fasole, ciorbă ţărănească de pui, ouă puse în tigaie cu ostropel de usturoi cu şuncă cu un miros plăcut, apoi era pusă o mămăligă în mijlocul mesei şi mai multe bucăţi de pâine de la Bucureşti. Eu cu Silvia şi cu fratele am luat mămăligă să mâncăm iar verii ceilalţi ca şi bunica au luat păine albă să mănânce deoarece ei o considerau ca pe un cozonac. Am mâncat cu poftă şi voie bună bunătăţile pe care le gătise bunica cu Silvia şi cu Maria, apoi când nu am mai vrut ciorbă s-a pus pe masă lapte dulce cu pâine sau cu mămăligă cum vroia fiecare. Deşi aveam peste 20 de oi şi trei capre lapte era bişag de ajungea la toţi cei de-ai casei, acum în total 7 persoane, că mai şi rămânea după ce ne săturam cu toţii la masă. De multe ori eu singur după ce toţi se sculau sătui de mâncare mai ceream o porţie de lapte că aşa de bun era. Dumitru de multe ori râdea de mine că sunt nesătul şi că o să mă albesc de atâta lapte, facând aluzie la faptul că eu eram mai oacheş decât ceilalţi, adică mai brunet. Cum am terminat masa noi băieţii am şi zbughito afară pe uliţă pe care deja veniseră Costică, Ionică şi Nicu, iar în urma lor venea Gheorghe a lui Burtică dar noi îi spuneam Gheorghe Preda căci astfel se supăra, ca şi Ion al Neti. Nu trecea ca zece minute ca se şi adunaseră la noi în bătătură mai mult de 15 copii din sat şi încă mai urmau sa vină. Începeau tot felul de jocuri care mai de care mai gălăgioase, mai năstrujnice, unde ne întreceam în iscusinţă, deşteptăciune, îndemănare şi multe altele. Jucam faţa ascunselea, apoi băieţii jucam fotbal, cu minge facută din cârpe, apoi lapte gros, apoi stam şi ne laudam fiecare cu câte o poveste sau vreo păţanie pe care o avuseserăm în lume, povesteam despre cărţile cititte cum erau cele scrise de Jules Verne, “căpitan la 15 ani”, “o călătorie spre centru pământului”, “20.000 de leghe sub mări”, şi multe altele. Trecuse de prînzul cel mare şi ne săturaserăm de tot felul de jocuri şi atunci Costică al Floarei veni cu ideeea de a merge pe Copăciş cu toţii. Eram mai mulţi de 25 de copii şi cu toţii am plecat spre copăciş fete şi băieţi. De la 7 ani până la 12-13 ani cu toţii am plecat sub conducerea unanimă a lui Costică. El era liderul de grup pe tot satul şi era ascultat chiar şi de copiii mult mai mari ca vârstă de 15-16 ani. El era mereu în fruntea grupului şi el era cel care deschidea calea în orice situaţie. Nu trecuse mai mult de 10 minute şi deja mai mult de trei sferturi din grupul format era pe vârful copăciuşului iar alţii printre care în frunte cu Costică erau deja pe râpa abruptă a copăcişului iar noi cei din Bucureşti ne miram cum poate Costică cu Ion al Neti, Gheorghe Preda, şi cei de la sat erau pe râpa copăcişului şi care nu cadeau în prăpastia de sub ei iar noi nu puteam cel puţin să mergem decât cu frică pe poteca de pe marginea prăpastiei.  Greutatea consta în faptul ca cei din sat mergeau cu multă viteză pe râpa de humă şi că îşi înfigeau laba piciorului cu degetele foarte ferm în humă şi că se mişcau cu multă agilitate că nu aveau timp de frică şi ajungeau cu bine dintr-o parte în alta a prăpastiei. De pe creasta Copăcişului noi vedeam pentru prima oară satul în tot cuprinsul lui până hăt departe către valea podului şi spre Mea, Maluri, se vedea foarte bine şi mare parte din Mateeşti, se vedea tot satul şi comuna Berbeşti ca şi casa lui Dumitru la capul podului la intrarea în Berbeşti, se vedeau foarte clar munţii către Oraşul Horezu ca şi toate dealurile mari şi cuprinzătoare asemeni munţilor care se desprindeau din munţii din zare şi se prelingeau cutezător până jos la vale către Craiova. Eu şi cu fratele meu ne miram şi admiram frumuseţea peisajului ce se intindea la picioarele noastre până hăt departe în zarea albăstruie cu un cer fără de nori. Ne miram şi de agilitatea copiiilor de la sat şi eram înciudaţi pe noi că nu puteam sa ne mişcăm ca şi ei. Deja soarele se ridicase deasupra capului deci ne aflam la mijlocul zilei şi atunci ne-am hotărât la sugestia lui Costică să mergem la Tărâie la scăldat. Toţi copiii au chiuit de bucurie şi ne-am adunat pe vârful copăcişului şi când am fost cu toţii strânşi la un loc atunci Costică a dat ordin că va fi împarat cine ajunge primul la Tărâie. A început atunci o goană nebună şi toţii copiii ne-am repezit la vale printre toate tufişurile de cetină, de mesteacăn, de stejari, plopi, şi alţi arbuşti, care ne zgâriau pe picioare şi ne accidentam pe tălpi în fuga pe care o practicam cu toţii cu mic cu mare. În urma noastră se ridicau mari nori de praf şi multă gălăgie de se auzea în tot satul de pe vârful Copăcişului. Am ajuns în mare majoritate la poalele Copăcişului aproape de biserică şi de aici nu era mai mult de două aruncături de piatră până la Tărâie. Eu cu fratele meu şi cu Silvia eram printre ultimii copii în rând cu cei mai mici din sat dar Costică văzâd că noi cei de la Bucureştie eram printre ultimii i-au oprit pe toţi cei din sat să ne aştepte şi pe noi. Erau peste 20 de copii şi nu după mult timp am ajuns şi noi la grosul grupului şi Costică a venit la mine şi la Gheorghe şi ne-a luat de gât pe amândoi într-un gest de bucurie şi dragoste sincere. Toţi copiii eram acum plini de gălăgie şi voie bună, plini de praf şi zgâriaţi pe picioare, transpiraţi dar nu simţeam nici oboseală. Era o bucurie generală izvorâtă din adâncul sufletelor noastre pline de sinceritate şi de dragoste. Eram acum pe marginea râului Tăria şi se simţea o uşoară răcoare, o briză de aer rece. Ne-am năpustit cu toţii într-un iureş general cu toată forţa şi ne-am aruncat în apa caldă a râului de-a valma în toiul adânc format în locul numit la cuptor şi printr-o gaură făcută de Costică şi cu cei din sat toţi acum intram în cuptor un fel de cupolă care deasupra se aflau rădăcinile uriaşe ale unui plop înalt iar în partea de jos se afla oglinda apei cu o apă destul de adână ce ne venea nouă apropape de gât. În cuptor nu puteau să intre decât maximum 7-8 copii iar restul stăteau pe afară şi se bălăceau în apa de pe lângă rădăcinile plopului destul de adâncă şi aici. Eu cu fratele ne bălăceam în apa caldă dar răcoroasă şi intram şi ieşam din cuptor cu ceilalţi copii mai ales împreună cu Costică, Ionică, Nicu, Gheorghe Preda, Ion al Neti.  După aproape o jumătate de oră de scăldat majoritatea copiilor din sat au trecut cu mic cu mare la pescuit de peşte fiecare cu îndemânarea lui. Mai toţi căutau cu multă atenţie pe sub pietre şi nu cu multă mirare să observăm noi cei de la oraş că cei din sat prindeau mulţi peşti cu această metodă. Costică aproape prinsese 10 peşti destui de mari din care sigur făcea o porţie destul de mare de peşti prăjiţi. Alţi copii prindeau peşte prin tot felul de răgălii şi rădăcini din marginea apei şi mai toţii prindeau căte un peşte mult mai mare decăt cei prinşi de sub pietre. La un moment dat Gheorghe Preda tot scotocind prin răgălii strigă plin de bucurie ca a prins peştele cel mare şi cu toţii ne-am uitat la el să vedem peştele cel mare. Dând la o parte câteva crengi uscate din apă scoate plin de importanţă şi mândrie o mână de crengi şi pietriş în mijlocul căruia îşi bălăgănea capul destul de mare un şarpe lung ca de un metru ameţit iar noi de pe laturi ne-am speriat grozav de acest şarpe dar Gheorghe Preda cu mult calm a apucat şarpele de gât şi cu sânge rece l-a pus cu capul pe o piatră iar cu cealaltă mână i-a spart capul cu o altă piatră şi apoi l-a aruncat pe marginea râului printre pietre de unde cu multă curiozitate copiii mai mici l-au luat şi au început să se joace cu şarpele mort. Mai toţi copii eram acum împrăştiaţi pe mai tot râul până la moara lui Şuchel un loc tot aşa bun de făcut baie deoarece avea deasemenea un toi mare. Se spunea moara lui Şuchel dar nu mai era nici o moară acum deoarece când veniseră comunişti Şuchel îşi demolase moara sa nu cadă în mâna lor şi deabia scăpase de puşcărie deoarece avusese la sfatul popular o rudă mare communist care pusese o vorbă bună şi astfel a scăpat nepedepsit. Noi copiii ne bucuram cu toată fiinţa de bucuria de a ne juca şi a face baie împreună cu o droaie de copii din sat pe care majoritatea necunoscându-i dar care se uitau la noi cu ochi blânzi şi buni şi cu oarecare invidie la noi cei de la oraş care aveam haine deosebite faţă de ei ce purtau  haine zdrenţuite şi vechi dar curate. Acum soseau la râu şi femeile mai în vârstă, ca şi fetele măritate şi care nu mai erau considerate copii ai satului, ba veneau şi bărbaţi mai în vârstă fie să se răcorească fie să prindă ceva peşte. În general femeile ca şi fetele tinere măritate veneau cu ălbii din lemn ca şi lighene din tablă pline cu rufe pentru spălat dar cum prindeau momentul ca pe râu nu mai erau copii sau barbaţi se dezbrăcau şi ele dar nu de tot şi făceau şi ele baie să se răcorească. Noi copiii de la oraşi priveam cu multă curiozitate viaţa de la sat care ni se părea frumoasă şi plină de farmec prin simplu fapt că atât copiii cât şi oamenii maturi erau plini de bunătate şi vorbeau cu vorbe frumoase şi blândeţe în glas, cu feţe blajine fără pic de ură sau dujmănie. Cum mergeam cu copiii satului pe râu şi ne bălăceam în apa caldă a după amiezii mai toate femeile din sat pe care pe majoritatea nici nu le cunoşteam ca şi bărbaţii veniţi la scăldat sau la prins de peşte ne vorbeau cu blândeţe şi vorbe frumose şi ni se adresau ca şi cum noi i-am fi cunoscut personal. Alte femei sau barbaţi care nu ne cunoşteau le întrebau pe celelalte că cine sunt copiii iar ele raspundeau ca sunt nepoţii lui Miţa din Irişte, că suntem copiii fetei mai mari a lui Miţa, Tena de la Cireşu, iar celelalte raspundeau mirate fugi fa că nu se poate nu vezi ce copii mari are şi ce frumos sunt îmbrăcaţi. “Păi fa trăiesc la Bucureşti şi acum au venit la coana Miţa în vacanţă iar la toamnă pleacă din nou la Bucureşti. Ai văzut fa ce noroc au unele femei să ia bărbaţi care se descurcă şi din Cireşu au ajuns la Bucureşti nu ca noi aici la coada vacii şi la plimbare cu sapa printre rânduri”. Iar altele răspundeau dar ce fată nu ai ce să mănânci la tine acasă că poate să ai mai mult pe masă decăt au cei de la oraş. Iar unele din femei ne întrebau de vorbă şi noi răspundeam cu oarecare sfială că întradevăr suntem nepoţii lui Miţa din Irişte, Ion şi Gheorghe şi Silvia soru-mea copiii lui Tena. “Da, da suntem gemeni, eu fiind primul născut” răspundeam tot eu. “Soru-mea, Silvia este cu doi ani mai mare decât noi băieţii”. “Măi copii voi ştiţi că eu sunt rudă apropiată cu voi de pe partea lui Daju ?”  ”Da tanti nu ştim că abia am venit de la oraş“. “Lasă fa copiii de unde să cunoasă ei toate ţaţele satului”. “Lasă că mâine am să trec pe la ţaţa Miţa săi duc nişte ouă şi ceva brânză că şi dânsa mi-a dat pe primăvară ţuică pentru munci. Să spuneţi lui Miţa că mâine am sa trec eu Nuţa lui Daju pe la ea să-i aduc ouă şi brânză”. “O să-i spunem tanti” şi apoi am plecat mai departe după copiii satului că rămăseserăm mai în urmă. Apoi ne aruncam în apa râului unde era ceva mai adâncă să ne răcorim. De multe ori dam în apă peste snopuri de cânepă pusă de femei la înmuiat în apa râului şi mulţi copii începeau să prindă peşte printre snopii de cânepă pusă la înmuiat. Ştiam că şi Bătrâna avea cânepă pusă la înmuiat dar nu ştiam locul unde o pusese. Era aproape de amiază şi tot râul se umpluse de femei şi bărbaţi şi copii la scăldat sau la spălat rufe dar nu plecau până nu se răcoreau în apa râului. La un moment dat s-a auzit din susul râului vocea lui Costică ca şi a lui Ion al Neti care striga după noi nepoţii lui Miţa să ne adunăm cu toţii la moara lui Şuchel. Cum am ajuns la moara lui Şuchel am văzut pe toţi copiii satului majoritatea cu care plecaserăm pe Copăcişi că ne aşteptau pe noi cei de la oraş să mergem împreună către case ca să mâncăm de amiază şi să plecăm din nou pe dealuri cu vitele la păscut. Pe drum mulţi din noi cântam şi alţii spuneau tot felul de păţanii pe care la făcuseră pe dealuri cu cine se mai luptaseră şi pe cine mai răzbise în luptă dreaptă. Dumitru, vărul nostru, era considerat şi primise porecla de ursul satului deoarece răzbise în luptă dreaptă pe mai toţii copiii satului ba chiar şi pe copiii mai mari ca el de vârstă de 18-20 ani şi mulţi îi ştiau de frică dacă se supăra pe careva. Ajunşi în dreptul bisericii mai multe grupuri formate din copii s-au despartiţ de noi cei din mahalaua mare şi au plecat pe mai multe drumuri care se bifurcau  de la biserică spre mai toate locurile din sat. Am rămas înţeleşi să ne întâlnim pe maluri la conacul de amiază. La biserică parcă se revărsase toate parfumurile din lume căci mirosea puternic a floare de tei şi a floare de liliac. De la biserică împreună cu Costică al Floarei, Ion al Neti, Gheorghe Preda, Valeria cu fratisu am luat drumul către casa bunicii şi de aici ceilalţi au plecat către case. Cum ne-a vazut bunica ne-a luat la pupat şi la lăudat pe toţi nepoţii pe care îi avea şi apoi ne-a dat sarcini la fiecare ce treburi aveam de făcut. Gheorghe vărul şi Dumitru trebuiau sa aducă căte o vadră de apă eu cu Gheorghe frate-miu să rânim în grajdi la oi şi capre şi să strângem bălegarul şi să-l ducem la groapa de bălegar de lăngă casă. Silvia şi Maria ajutau pe bunica de pus masa de amiază. Cu toţi copiii am trecut la treabă fără discuţii şi după aproape zece minute mai toată treaba era făcută şi bunica era mulţumită şi masa era gata. Am mâncat cu poftă mare şi din belşug, ne-am săturat şi apoi odihniţi de la masa de amiază ne-am pregătit de plecat cu vitele la păscut. Am scos oile şi caprele şi le-am dat drumul pe drumul care ducea în sus în central satului să ne întâlnim cu ceilalţi copii. Atunci l-am auzit pe Costică care striga la noi să venim cu vitele la păscut. Dumitru a chiuit şi el de a răsunat valea câinelui că suntem pe drum şi ne întâlnim pe uliţa mare. Am plecat cu oile numai eu cu fratele meu ca şi Dumitru cu fratisu Gheorghe. Silvia şi cu Maria rămâneau acasă pentru alte treburi. Cum am ajuns în centru satului adică la Ion al Neti, Gheorghe Preda, şi Costică al Floarei şi ne-am unit turmele şi am plecat mai departe către maluri dar nu înainte de a ne lua în braţe şi a ne bucura şi saluta ca şi cum nu ne-am fi văzut de luni de zile. Pe maluri ne-am întâlnit cu toţii copiii satului cum am fost şi de prânz ba chiar mai mulţi. Până seara toţii copiii ne-am bucurat şi ne-am jucat ca în raiul de nedescris al satului, unde sufletele noastre respirau bunătate şi iubire şi dragoste unii faţă de alţii fără deosebire. Trei luni pe an noi nepoţii lui Miţa din Irişte petreceam ca în sânul lui Avram cele mai frumoase clipe ale vieţii noastre în mijlocul naturii de o frumuseţe rară de nedescris înconjuraţi de multă dragoste şi iubire atât din partea părinţilor cât şi din partea copiilor din sat cât şi a ţaranilor din satul de pe ţinuturile Copăcişului ca şi a tuturor locurilor mai apropiate sau mai depărtate ce compuneau satul Turceşti ca şi comuna Mateeşti.
Trebuie spus şi voi povesti cu lux de amănunte şi viaţa pe care am dus-o în celălalt loc din raiul pământesc pe care am petrecut-o în satul de obârşie al tatălui nostru Barbu Gheorghe, fiul lui Stanciu şi al Ioanei care avea să se stingă biata femeie chiar la naşterea tatălui nostru în data de 10 aprilie 1910. Pe atunci ţaranii duceau o viaţă foarte grea din toate punctele de vedere. În primul rând nu existau medicamente şi doctorii în mediul rural se numărau pe degetele de la o mână într-un judeţ cum era Vâlcea. Pe de altă parte agricultura practicată era una rudimentară atăt din punct de vedere al uneltelor cât şi al tehnicilor de lucru care erau din domeniul feudalismului. În România anilor 1910 plantele cele mai cultivate în întreaga ţară erau cu precădere porumbul care se cultiva cel mai mult în regiunile deluroase şi în zonele montane şi a doua plantă folosită în alimentaţie era grâul cultivat mai puţin în zonele de şes şi deluroase dar mai mult în zonele de câmpie al ţarii. A treia plantă care se folosea în cantităţi mari în alimentaţia populaţiei era cartoful care se cultiva în regiunile de şes, deluroase şi montane, iar dupa acesta urma fasolea care se cultiva în cantităţi deasemenea industrial pentru hrana populaţiei atăt de la sate cât şi de la oraşe. Ţin minte când tata care lucra la întreprinderea Dacia din Bucureşti Noi, o întreprindere mare de ţesături de tot felul care se exportau masiv şi în alte ţari, şi care venea obosit de la muncă pe la ora 5 dupa amiază deoarece făcea pe drum aproape o oră plus ce mai pierdea timp şi cu cumpărărturile pentru casă, şi ne găsea pe noi băieţii care făceam numai boacăne şi necazuri şi supărări fară să fi făcut treburile pe care ni le lăsa tata să le facem după ce veneam de la şcoală, fară să fi făcut măcar lecţiile pe care trebuie să le facem pentru ziua următoare de la şcoală, şi după ce îşi descărca nervii dându-ne câte o bătaie zdravănă, ruptă din rai, şi după ce ostilităţile încetau că repede puneam mâna pe treabă şi în scurt timp făceam şi curăţenie şi curăţam zarzavaturile pentru gătit, şi făceam şi o parte din lecţiile pentru a doua zi, şi tata mai trăgea o duşcă de ţuică dar nu că ar fi fost un alcolic, ci numai din cauza oboselii de peste zi, niciodată nu l-am văzut beat deşi ţuica la noi în casă nu se termina niciodată mai ales că tot timpul anului noi aveam şi ţuică de vânzare la vecini şi cunoscuţi, şi când pe la orele şapte seara se mai terminau treburile tata începea să ne povestescă ce fel de copilărie a dus el la Stroieşti, satul Cireşu, unde văzuse lumina zilei. Cum mama lui Ioana murise la naşterea lui, bunicul Stanciu având mult pământ pe care nu prea se băga să-l muncească spunând că aceasta este mai degrabă îndeletnicirea femeilor cu cultivatul şi lucratul pământului şi al muncilor specifice agriculturii, la scurt timp după ce Ioana îl lăsase cu un prunc mic, s-a şi însurat cu o femeie din sat, din neamul gogiomanilor, şi acum când scriu aceste rânduri nu ştiu cum o chema, şi după ce neamul gogiomanilor, un neam de oameni săraci, s-au instalat în casa bunicului unde se ducea o viaţă mai bună şi mai îndestulată, bietul tata copil de 2- 3 ani şi până la vârsta de 9 ani, când avea să fugă de acasă cu încă doi prieteni din sat, tot de vârsta lui, din cauză că toţi aceşti ani ai copilăriei avusese parte de o viaţă grea, bătut de mama vitregă, înfometat mai tot timpul, pus de mic fără milă la muncile câmpului ca şi oamenii mari, certat de tatăl lui pentru lucruri pe care nu el le făcuse dar trebuia cineva să le încaseze, după spusele mincinoase ale mamei sale vitrege, copil care nu ştiuse ce este dragostea de mamă, iar dragostea de tată o aflase din plin, după ce-l caftea tare măsa vitregă urma suplimentul dat de Stanciu, taică-su, care dacă mai venea de prin sat şi beat şi supărat, greutatea bătăii primite era însemnată. Ne spunea de multe ori cu oarecare amărăciune în glas că noi copiii ducem o viaţă îndestulată şi de huzur, că nu ştim ce este aia foame şi lipsuri de tot felul, să umblii dezbrăcat mai tot timpul, că hainele bune care erau cumpărate pentru el ajungeau în neamul gogiomanilor şi tata era obligat să poarte haine zdrenţuite şi vechi de la copiii gogiomanilor. Ne spunea şi noi în general nu prea ne venea să credem cele spuse de el crezând că le mai înfloreşte pe ici pe colo, cum că primăvara când se coceau cireşele el se bucura nespus că nu mai mânca mămăligă goală ci se urca în cireş şi mânca mămăligă rece şi veche cu cireşe şi aceasta i se părea ca o prăjitură. Niciodată cât fusese copil la el acasă, dar nici o zi tata nu mâncase vreodată ceva pe săturate. Tot timpul era înfometat şi nimeni din casă mai ales tatăl lui nu-l întrebase vreodată dacă îi era foame sau dacă mâncase ceva pe ziua aia. De şi Stanciu tatăl lui era un om înalt de cel puţin 1,85 metri tata datorită faptului că toată copilăria lui fusese înfometat şi dusese o viaţă plină de lipsuri şi bătăi mai tot timpul din partea mamei vitrege care nu putea să-l sufere, tata nu crescuse ca înălţime mai mul de 1,60 metri, şi rămăsese scund faţă de ceilalţi copii ai satului. Tot timpul anului era trimis cu vacile şi animalele din casă la păscut iar pe timpul lucrărilor câmpului la copăit şi prăşit la porumbi, la secerat de grâu, la cosit, la strâns de fân, la scuturat şi adunat de prune, la toate muncile grele tata era printre primii din casă. Ne spunea cu oarecare nostalgie în glas şi cu oarecare lacrimi abia percepute că erau zile în care nu mâncase nimic, nici turtă goala sau mămăligă rece. Rare ori în ajunul crăciunului când toată lumea bună din sat tăiau porcii, printre care şi Stanciu care era categorisit de către săteni ca un om avut, înstărit, tata mai apuca să fure câte o bucată de cârnat sau slănină afumată pe care le ascundea cu mare pricepere şi câteva zile avea să mănânce şi el cu adevărat ceva bunătăţi. Tot ce se strângea de către Stanciu în casă prin munca tuturor deci şi a lui tata majoritatea bunătăţilor şi a alimentelor în marea lor majoritate dispărea foarte curând din casă şi duse la neamul gogiomanilor, neamuri sărace care acum o duceau bine de pe urma familiei Barbu. Ştiu că tata lui Stanciu, străbunicul nostru fusese morar de profesie şi avusese moară de măcinat atât grâu cât şi porumb, şi de aici Stanciu rămăsese cu avere mare în special cu multe pământuri cumpărate de Barbu Moraru. După cum vag mi-l aduc aminte, bunicul Stanciu era un om dur dar în general era condus de femeia din casă şi se lăsa condus dintr-un fel de lenevie a voinţei dar şi treaba care o făcea era mai mult de mântuială decât ceva serios. La vârsta mea de 5 ani bunicul Stanciu avea să treacă dincolo şi la propriu şi la figurat în sensul că biserica ca şi cimitirul unde avea să fie înmormântat erau lângă casa noastră. Vag îmi aduc aminte că era un om înalt veşnic nears brunet şi cu faţa osoasă subtă de slab ce era, cu mustaţă deasă şi păr cărunt. Îl am într-o fotografie făcută de tata prin 1930 unde mai erau şi naşul Mazilu, şi tata fotografiaţi undeva pe calea Plevnei în faţa unei fântâni arteziene dar din care nu mai curgea apa. Era îmbrăcat în haine de dimie populare cu cusături şi înflorituri specific zonei oltenia, şi pe cap avea o pălărie mare ca de boier cu boruri mari.  Era în perioada în care tata lucrând împreună cu doi greci câştiga foarte bine şi avea deschis şi un restaurant împreună cu vărul lui Zamfir din partea gogiomanilor. În acea periodă căştiga aşa de bine  încât îşi cumpărase un automobil American, marca craisler cu care colinda prin ţară după marfă pentru restaurant cât şi pentru magazinul de cornuri cu lapte bătut şi alte dulciuri. Într-una din zile mergănd pe jos pe Calea Plevnei către gară a văzut mai mulţi ţărani săpând şanţuri pentru canalizarea Bucureştiului şi întrebând într-o doară pe un lucrător de pe marginea şanţului din ce zonă sunt a aflat că majoritate ţăranilor sunt din Vâlcea de lângă Horezu şi din vorbă în vorbă a aflat că erau şi ţarani din comuna Pojogi satul Cireşu şi când l-a rugat pe şeful de brigadă să vină cei din comuna Pojogi să se afle în faţa lui Stanciu care lucre la aceste săpături. S-au îmbrăţişat şi le-au dat lacrimile la amăndoi tată şi fiu că nu se mai vazuseră de mult timp tata fiind ocupat acum cu afacerea restaurantului nu a mai avut timp de 4-5 ani să mai treacă pe la Cireşu să-şi vadă tatăl. Din cănd în când tata îi mai trimetea ceva bani lui bunicu dar de cele mai multe ori erau insuficienţi pentru traiul greu de la ţară şi în general banii cădeau în mâinile mamei vitrege care alimenta din plin neamul gogiomanilor săraci. Din acea oră când la întâlnit pe bunicu tata nu l-a mai lăsat să muncească la săpat de şanţuri şi la luat cu el acasă unde bunicu a stat ceva vreme dar pe urmă gândind că gospodăria era pe mâna muierii în care nu prea avea încredere la rugat pe tata să-l ducă cu maşina la gară de unde a şi plecat către Vâlcea iar în gară tata i-a dat o sumă mare de bani lui Stanciu iar pe acesta l-au podidit lacrimile.  Viaţa grea pe care o avusese de mic copil în casa tatălui ca şi a mamei sale vitrege l-au facut pe tata ca împreună cu încă doi copii din sat, cu viitorul naş Mazilu şi cu Ciutacu Constantin să ia drumul pribegiei, către oraşul  Rm. Vâlcea, unde auziseră ei că acolo sunt multe prăvălii şi multe restaurante, baruri de zi şi de noapte şi cafenele unde marii boieri veneau şi măncau de trei ori pe zi şi consumau băuturi alcoolice din belşug şi că mai toţi picolii, ospătarii, copiii de casă din cadrul restaurantelor şi barurilor erau mai toţi copii tineri cu vârste între 10 şi 14 ani. Şi astfel într-o zi călduroasă de primăvară cei trei copii, tata în vârstă de 9 ani, iar ceilalţi doi copii unul în vârstă tot de nouă ani, din sat cu tata, Cutacu Constantin, iar celălalt era din Stroieşti, Mazilu de 10 ani şi care şi-au făcut provizii serioase de mâcare care să le ajungă cel puţin trei zile, adică mămăligă şi cu bucăţi mari de turtă puse în geacuri mari din cânepă, au luat drumul Vâlcei care pe şuşea era la o distanţă de cam 70 de km iar peste deal drumul se mai scurta cu aproape 30 de km. Şi plecănd ei cu noaptea în cap când nici nu se luminase de ziuă au trecut dealul către Slătioara şi de aici la Măldăreşti şi de acolo încă vreo doi km şi o dată cu răsăritul soarelui au şi ajuns în oraşul Horezu, unde au poposit pe un deal la umbra unui copac de au mâncat ceva mămăligă şi apoi repede repede cu frica în sân dar şi cu nădejde mare în suflet au luat drumul Băbenilor peste deal şi de aici tot peste deal la Govora şi apoi pe lângă calea ferată ce ducea la Bucureşti dar în sens invers au luat drumul Vâlcei. Odată cu amiaza cea mare când mai era aproape de o oră până la scăpătatul soarelui cei trei copii au ajuns cu bine în oraşul Vâlcea şi au convenit să se despartă să îşi caute fiecare norocul pe unde poate să găsească ceva de lucru şi apoi duminica pe la prânz să se întâlnească la gară să spună fiecare ce a făcut. Dacă nu mai apărea careva duminica la întâlnire însemna că acela nu a găsit de lucru şi s-a întors singur acasă la Cireşu. Tata a luat-o pe la mai multe restaurnte chiar în acea zi şi pe la bodegi şi pe la baruri şi dintr-o întâmplare la o bodegă mare aproape de podul de peste râul Olteţ tata a intrat în curtea bodegii cu capul sus şi cu îndrăzneala de oltean cu mintea brici, cu sufletul ca un purice, un nene bine făcut cu şorţ alb pe burtă cu burta mare dar înalt şi voinic cu o mustaţă neagră şi bine aranjată, cu păr negru, lucios şi dat pe spate, pus pe glume şi cu voie bună îi apăru în faţă lui tata, iar tata l-a întrebat pe acest domn voinic care râdea cu nişte meseni de la o masă cu umbrar că îl roagă cu multă mulţumire şi cu scuză pentru deranj dar ar vrea dacă dânsul este amabil să-i arate pe domnul patron al restaurantului. Iar domnul din faţa lui mare şi impugnător şi cu faţa plină de zâmbet îl întrebă pe copilul din faţa lui îmbrăcat în straie populare de ţară şi nu de oraş cum erau îmbrăcaţi mai toţi din oraş cu capul tuns chilug în scări ca o capră, că ce ar dori măria sa, adica tata, de la domnul patron. Vrea ceva mâncare să mănânce sau ce alteva vrea măria sa? Domnul Patron este ocupat şi nu prea are timp de pierdut cu toţi puşti din lume. Nu domnule a zis tata cu glas stins şi oarecum cu ruşine în glas că ar vrea să vorbească cu domnul patron dacă are cumva nevoie de un băiat la muncă fie la restaurant fie în casă. Domnul din faţa lui tata s-a uitat mai atent la tata şi la întrebat câte clase are învăţate dacă a fost la şcoală şi de unde vine maria sa. “Domnule să ştiţi că am terminat cinci clase cu note bune şi tata m-a trimis tot timpul la şcoală să învăţ să nu ajung la coada vacii. Ştiu să socotesc bine să adun, să împart, să înmulţesc şi multe altele am învăţat la şcoală. Iar eu sunt din comuna Pojogi, satul Cireşu şi am numai 9 ani. Şi am plecat azi dimineaţă de acasă cu încă doi prieteni şi am ajuns acum aici la restaurant”. între timp câţiva meseni de la masa apropiată au făcut ochii mari şi au început pe sub mustaţă să-i facă semene cu ochiul omului cu halat alb pe burtă iar acesta cu zâmbet pe faţa lui le răspundea celor de la masă tot cu semene subînţelese. “Şi cum te cheamă mă ţâncule” îl întrebă un domn de la masă cu un pahar de vin în mână din care a băut apoi. “Păi domnule mă cheamă Gheorghe a lui Stanciu din satul Cireşu” a răspuns tata cu voiciune. “Şi zici că şti să socoteşti mă Ghiţă ? Cât fac mă 12 lei şi 30 bani cu 19 lei şi 90 de bani ia spune mă Ghiţă”. “Păi fac...” şi tata a început repede să socotească “12 cu 19 aşa... şi cu 90 şi cu 10 fac un leu, apoi... păi fac 32, 30 de bani ... ba nu... fac 32 şi 20 bani”. Cei de la masă boieri bine îmbrăcaţi cu voia bună pe feţele lor au rămas uşor încântaţi de perspicacitatea lui tata şi de uşurinţa cu care a făcut socoteala. Şi dacă pe ăştia îi împarţi la 2 cât dau mă Ghiţă ia să vedem ? Şi tata a răspuns promt fără ezitare că fac 16 lei şi 10 bani. Bravo mă Ghiţă zise domnul din faţa lui cu mustaţa plină de zâmbet. “Şi vrei să munceşti la restaurant aici mă Ghiţă?” “da domnule dar vreau să vorbesc cu domnul patron dacă nu vă este cu supărare că vreau să ştiu dacă mă ia la muncă ca să am timp să mai merg şi în altă parte pentru angajare dacă nu...” “Mă ghiţă ia vezi tu am eu faţă de patron sau nu. Păi aveţi domnule şi faţă de patron dar şi faţă de domn ! Bravo mă Ghiţă îmi place cum ai răspuns... se vede că eşti oltean de-al nostru bine ambalat şi pe deasupra mai ai şi şcoală. Bă Ghiţă eu sunt patronul cu care vrei să vorbeşti dar dacă spui tu că sunt şi domn... şi facu cu ochiul către meseni de alături care începură cu toţii să râdă cu poftă şi faţa lui Ghiţă se lumină într-un zâmbet largit pe toată faţa lui ca un om mare care a înţeles poanta. “Păi dacă spui tu că sunt şi domn păi domn să fiu până la urmă cu tine mă Ghiţă şi cu aprobarea domnilor de la masă ... ce ziceţi măi oameni buni îl angajăm pe Ghiţă aici la restaurant ca ajutor de ospătar” şi toţi meseni cu râsete voioase şi feţele pline de voie bună răspunseră în cor că sunt de accord să-l angajeze pe Ghiţă ca mare ajutor. Şi l-au poftit pe tata la masă la ei şi l-au pus să mănânce din ciorbe şi din fripturi pe care ei nu mai puteau să le mănânce şi atunci tata a mâncat pentru prima dată pâine bună de oraş şi pentru prima dată s-a săturat şi tata la o masă îmbelşugată. Avea peste 9 ani şi o lună împliniţi. Patronul la care tata fusese angajat ca ajutor se numea Motoi din Rm Vâlcea. Destinul lui tata pornise în viaţă cu dreptul şi faptul că tata avea să muncească la Motoi cam 5 ani de zile, ajungând la titlul de ospătar şi şef peste toţi lucrătorii din restaurant. Munca grea pe care o făcea în cadrul restaurantului l-a învăţat pe tata multe lucruri bune care aveau să-i fie de folos pe tot parcursul vieţii. Primul an pe care l-a muncit la Motoi a fost plătit doar cu casă şi cu masă, un costum de haine pentru orş şi cam 100 de lei pe fiecare lună muncită. După două săptămâni tata a trimis scrisoare acasă spunând să nu fie îngrijoraţi de el ca este sănătos şi este bine că munceşte la un restaurant la Vâlcea şi că este bine văzut de patron şi de familia acestuia. Cât priveşte munca depusă de tata la restaurant era una ca de animal că muncea de la ora 5 dimineţa, când afară era încă întuneric când lua roaba şi mergea la piaţă undeva la podul peste râul Olteţ de unde lua 7-8 baloţi de ghiaţă şi se opintea cu aceasta până la restaurant apoi spărgea baloţii de ghiaţă în bucăţi mai mici pe care le punea în hârdaie pe lângă sticlele de suc, de bere, de vin, sifoane ca atunci când pe la ora 7 dimineaţa să fie pregătite toate pentru a servi cât mai bine pe boierii care veneau să bea vreo cafea sau vreun suc sau să mănânce omletă de ouă cu brânză şi cu ceapă. Apoi trebuia să facă mezamplasul la cel 14 mese, cu câte 6 scaune la masă, pe care le avea în ordine, să măture pe jos, să taie pâinea, să facă sandvişuri.  Pe la ora 6 şi jumătate când soarele era sus pe cer începeau să apară primii clienţi ai restaurantului fie să bea cafea sau suc, sau să mănânce vreo omletă sau lapte cu cafea, iaurturi cu cornuri cu susan sau cu sare, covrigi de tot felul. La patronul Motoi mai munceau încă 2 copii ajutoare de ospătari sau piccolo şi un ospătar şi un bucătar care folosea la prepararea bucatelor ajutoarele de ospătari cum era tata sau ceilalţi 2 copii care erau ceva mai mari ca vârstă decât tata Ghiţă cum îl numeau clienţii şi chiar patronul. Motoi era un om bun la suflet, oltean de undeva de pe lângă Costeşti, dar era sever şi de multe ori neînduplecat cu cei ce furau sau nu executau ordinele primite şi în general era bucuros cănd cineva lua iniţiativa în treburile de făcut şi aprecia faptul că lucra de aşa natură ca totul să maergă bine la restaurant şi clientul să fie mulţumit tot timpul căci astfel puteam să pierdem un client sau chiar mai mulţi dacă nu mergeau după formula “clientul nostru, stăpânul nostru”.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu